MŠ Dr. E. Beneše: Jak má škola mluvit s rodiči?

KRALUPY n. Vlt. – „Rodiče vychovávají a vzdělávají. Škola vzdělává a vychovává.“   Václav Mertin, listopad 2014

Komunikace školy s rodiči byla tématem přednášky, kterou pořádala v rámci vzdělávacího programu „Aspekty předškolního vzdělávání současnosti“ Mateřská škola Dr. E. Beneše. Podle PhDr. Václava Mertina, dětského psychologa a vysokoškolského pedagoga, který seminář vedl, by pedagog měl být profesionál a diplomat. Měl by vědět, co zajímá dítě a co jeho rodiče. Měl by poskytovat dítěti řád, který mu umožní vyznat se v situaci a vyrazit za poznáním do světa. A měl by především umět naslouchat, a to oběma stranám.

Život žijeme prostřednictvím každodenních rituálů a vším, co máme. Dětmi, partnerem, prací, přáteli, zábavou i hmotnými statky. Jeho smysl mnozí hledáme.

Smyslem života dětí je hrát si, objevovat, zkoumat, poznávat a učit se, protože dětství je tou nejživnější půdou pro tyto aktivity. Nikdy později pro ně člověk už nemá tak otevřenou mysl. Smyslem života rodičů je dělat všechny věci společně s dětmi a tím garantovat jejich výchovu a vzdělání. A smyslem pedagogické profese je chápat, podporovat, vysvětlovat, stanovovat hranice, intervenovat a být s dětmi.

Mateřské školy jsou prvními vzdělávacími institucemi, se kterými se v životě potkává dítě, ale i jeho rodiče. A předškolní pedagogové prvními odborníky na vzdělávání a výchovu, kteří rodičům poskytují zpětnou vazbu o jejich dítěti. Ta zodpovědnost penaltového střelce, který se na pomyslné vzdělávací startovní čáře života vyjadřuje k vlohám, talentu, ale i případným vzdělávacím obtížím, je velmi obtížná pozice. Navíc s žádnými pedagogy v životě už se nebudou rodiče setkávat tak často, jako právě s těmi mateřskoškolskými, tedy několikrát denně. Takže jsou to právě oni, předškolní pedagogové, kteří ovlivňují nejen vztah dětí k celoživotnímu vzdělávání, ale i vztah rodičů ke škole jako k instituci.

 AUTOR: MŠ Mgr. Pavla Kicková

IMG_2006

FOTO: Pavla Kicková

Autor:admin