Kaufland v Kralupech? Vyjádření vedoucího odboru výstavby a územního plánovaní

Územní plán města Kralupy nad Vltavou včetně Změn č. 1, 2, 3 a 4 vymezil plochy, ve kterých je prověření změn jejich využití územní studií podmínkou pro rozhodování. Jednou z těchto ploch je i lokalita umístěná východně od centra – území vymezeno prostorem za nádražím Českých drah, ohraničené ulicemi: Žižkova, Nádražní, Trojanova a Havlíčkova. V současné době je toto území ve velmi zanedbaném stavu, po demolici průmyslových objektů. Celková plocha lokality činní 8 ha.

Plocha je dle územního plánu vymezena jako plocha SC – smíšená – obytná – centrální. Důvodem pro pořízení územní studie pro tuto lokalitu byla nutnost stanovení jednotné urbanistické koncepce a vytvoření podmínek pro začlenění řešeného území do organismu města Kralupy nad Vltavou, do sousedství centra města.

Při schvalování změny územního plánu zastupitelstvo města jednohlasně odsouhlasilo pro předmětnou lokalitu následující zdůvodnění:
– navržené využití souvisí s útlumem výroby v centrální části Kralup a s posilováním funkce městského centra v návaznosti
na nádraží.

Podmíněně přípustné využití:
– maloobchodní zařízení náročná na dopravní obsluhu (např. supermarkety, hypermarkety) při splnění následujících podmínek.
Podmínky: záměr lze umístit v plochách přestavby, pro něž je požadováno zpracování územní studie, pokud to bude v souladu
se studií a bude prověřeno, že nedojde ke snížení kvality prostředí a kvality bydlení v okolních plochách.
Podmínky pro pořízení územní studie ÚS 09 Kralupy (východně od centra) dané platným územním plánem města Kralupy nad Vltavou:
– studie upřesní podmínky využití a prostorového uspořádání plochy, včetně vymezení veřejných prostranství, parcelace a struktury a charakteru zástavby,
– studie bude řešit i bezprostředně navazující plochy, tedy přiléhající veřejná prostranství (stávající i navržená) a zástavbu ve vazbě na ně,
– studie bude koordinovat využití plochy se sousedními plochami přestavby a bude respektovat trasu přivaděče z navržené přeložky silnice II/101,
– studie prověří možnost umístění maloobchodních zařízení náročných na dopravní obsluhu (např. supermarkety a hypermarkety), zejména z hlediska dopravy a prostorového uspořádání,
– studie vyřeší komplexně dopravní obsluhu plochy a její napojení na sítě technické infrastruktury,
– studie navrhne dostatečné kapacity parkování pro obsluhu řešené plochy a dále vytvoří podmínky pro realizaci dalších parkovacích míst pro obsluhu centra města a nádraží.

Na základě výše uvedeného byla sepsána smlouva mezi Městem Kralupy nad Vltavou a společností Citronelle a.s. o zadání
a zpracování územní studie.

V lednu 2017 byla na stavební úřad předána zpracovaná územní studie k prověření. S odkazem na ust. § 5 odst. 2 stavebního zákona lze konstatovat, že rozhodnutí pořizovatele, zda územní studii je možné využít podle ust. § 25 stavebního zákona, je přenesenou působností výkonu státní správy. Pořizovatel (stavební úřad) v následujícím období prověřil navržené řešení, a následně neschválil možnost jejího využití jako podkladu pro územní řízení, a tudíž nepodal návrh na vložení dat o této studii do evidence územně plánovací činnosti.

Stavební úřad žadatelům vrátil předmětnou studii k přepravování.
– Územní studie není v souladu s platným
– Územním plánem města Kralupy n. Vlt.
– Územní studie není v některých požadavcích v souladu se zadáním.
– Územní studie neřeší dostatečně požadovanou problematiku z hlediska urbanistických vazeb do území.

Při posouzení předmětné studie se stavební úřad především zabýval tím, zda bylo splněno zadání pro zpracování studie. Zejména prostorové uspořádání, začlenění předmětného záměru do řešeného území města Kralupy nad Vltavou, resp. do sousedství centra města. Dopad záměru na okolí a jeho funkčnost tím, že nedojde ke snížení kvality prostředí a kvality bydlení v okolních plochách. A dále vliv hluku z dopravní zátěže ze zvýšené intenzity denní dopravy v zájmovém území při realizaci záměru, kd nárůst osobních automobilů v ulici Jodlova bude ze stávajícího počtu vozidel 4069 na 8280 vozidel za 16 hodin a osobních automobilů v ulici Žižkova ze stávajícího počtu 2211 na 6422 vozidel za 16 hodin.

Jiří Polák, vedoucí odboru výstavby a územního plánování

Autor:KZ