Petr Turek, statutární ředitel firmy Citronelle a.s.: Vytvoříme další možnost vybrat si, kde budou občané nakupovat.

Mohl byste, prosím, stručně shrnout historii pozemku, na kterém chcete vybudovat obchodní komplex s Kauflandem?

Na tomto místě stál starý lihovar. Povodeň v roce 2002 zdevastovala nejen budovy, ale celou technologii lihovaru. Na nejvzdálenější části areálu bylo 120cm vody. Při jednání s pojišťovnou nám bylo sděleno, že s ohledem na záplavovou oblast už nebude žádná stavba 100% pojistitelná. Zničené budovy se musely nechat strhnout, včetně komínu. Na tento prostor jsme dlouho hledali náhradu. Do toho v roce 2007 přišla ekonomická krize. Je těžké sem někoho přivést. Dobře to shrnul na prosincovém zastupitelstvu místostarosta Libor Lesák – praktik, který má zkušenosti a jednal s potenciálními investory. Bohužel se na tyto pozemky netvoří zástup zájemců.

Co lze na tomto pozemku vybudovat?

Faktem je, že žádná jiná než obchodní náplň není možná. Měli jsme na stole zhruba 15 variant, řešili jsme sociální bydlení, krátkodobé ubytování, administrativu atd. – skončili jsme vždy stejně – že to není ekonomicky únosné. Ani sportovní hala, ani bazén – to jsou všechno projekty, které nejsou rentabilní. Bez dotací by nebylo možné sportovní areál udržet. Oblast stoleté vody zasahuje na pozemky Citronelle jen částečně, větší oblast je v oblasti dvacetileté vody, ale dá se s tím pracovat navýšením terénu. V zadní lokalitě je možné vybudovat parkoviště nebo bytové domy na pilotech, s ohledem na možnost záplav. Na našich pozemcích je hluková zátěž z nádraží příliš vysoká, proto tady nejde vybudovat byty. Je tam potřeba postavit něco, co odhluční obytnou část od nádraží.

Jak by výstavba obchodního centra ovlivnila „parkoviště pro nádraží“?

Architekt firmy Znojmoprojekt zpracoval studii, která byla předložená ke schválení městu v říjnu 2016. V této studii počítá s tím, že parkoviště Kauflandu bude možné využít pro krátkodobé zaparkování pro návštěvu centra města a stávající parkoviště se přebuduje pro potřeby autobusového nádraží. Jen tato, na odbor výstavby předložená varianta, respektuje vlastnictví pozemků. Následně došlo k diskuzi a z odboru dopravy a ze strany města přišly připomínky. V prosinci 2016 jsme předložili další návrh, kdy jsme celý projekt posunuli a navrhli paralelní komunikaci s ulicí před nádražím. Současně by se vytvořil terminál pro autobusy. Ale tahle varianta nerespektuje vlastnické vztahy k pozemkům. Pokud není dohodnuto, že se pozemky smění, není možné studii podat na stavební odbor. Takže na stavební odbor architekt předložil studii první. V další fázi přípravy projektu jsme připraveni dostat se na variantu navrhovanou v prosinci, kdy by muselo dojít ke směně pozemků s městem. Potom by výrazně zvětšené parkoviště pro návštěvníky nádraží bylo za Kauflandem. Paní architektka Poláčková za město navrhovala další varianty úpravy prostoru, které však obchodníkům ani investorům nevyhovují a nerespektují vlastnictví pozemků. V projektu je nutno počítat s prostorem pro otáčení nákladních automobilů, Kaufland je situován tak, aby běžní zákaznici nebyli zatíženi dopravou zásobování, a ostatní obchody jsou situovány výlohou do parkoviště. Jiné uspořádání není funkční.

Jak velký Kaufland by měl v Kralupech stát?

Je to přízemní stavba o celkové rozloze cca 2 900 m2 , parkovací stání pro cca 310 automobilů (včetně těch pro další obchody). Zásobování Kauflandu probíhá dvěma kamiony denně, menší obchody jsou zaváženy jednou týdně dodávkami.

Jaký vliv bude mít tato výstavba na obyvatele Havlíčkovy ulice?

Tam vliv není žádný, vliv to má na ulici Žižkovu, protože pochopitelně dojde ke zvýšení dopravy. To by ale došlo, kdyby tam bylo cokoli. Je potřeba vycházet z toho, že dnes jde o zcela mrtvou a zanedbanou lokalitu. Uvažuje se o nízkohlučném asfaltu, což by byla naše investice, a tím se sníží hlučnost v této ulici o zhruba dva decibely. Výsledkem pak bude nižší hluková zátěž, než je tam nyní.

V jakém horizontu vidíte realizaci této stavby?

Plán byl koncem příštího roku mít vše zrealizované. Stihnout se to snad ještě dá, ale začínáme nabírat zpoždění kvůli úřadům.

Proč právě Kaufland?

Protože to je silný investor, díky kterému přijdou do tohoto prostoru i další obchodníci a tak se nám podaří zaplnit celý prostor a plně ho využít. Najednou se zrevitalizuje celá oblast. Výstavbou tohoto areálu se vytvoří cca 180 pracovních míst, což si myslím, že je pro Kralupy vysoké číslo. Navíc vytvoříme další možnost vybrat si, kde budou občané nakupovat.

Kdyby stavební odbor tuto výstavbu nepovolil, jaké budou vaše další kroky?

Kdyby nebyla stavba povolena, tak tam bude rumiště jako dosud. Územní plán však výstavbu umožňuje, takže není jasné, proč by stavba neměla být povolena.

Radka Holeštová

Autor:KZ