Krajští radní schválili navýšení rozsahu železniční dopravy na příští rok za 42 milionů Kč

Praha – O navýšení rozsahu železniční dopravy od platnosti nového jízdního řádu pro rok 2017, tedy od poloviny prosince 2016, rozhodla v pondělí 11. dubna Rada Středočeského kraje. Rozhodnutí předcházelo zpracování analýzy a vyhodnocení efektivnosti požadavků a návrhů obcí.

„K navýšení rozsahu drážní dopravy dojde na trasách, kde jsou problémy s kapacitou nebo nedostatečným počtem spojů. Týká se to především ranních a odpoledních špiček, které Středočeši využívají k cestě za prací a do škol, ale i večerních a víkendových spojů k cestám za kulturou nebo turistikou. Podle našeho odhadu si takovéto opatření vyžádá finanční kompenzaci něco přes 42 milionů korun na rok, její výše ale bude ještě předmětem dalšího jednání s Českými dráhami,“ řekl hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD).

Letos Středočeský kraj zaplatí ČD za sjednaný rozsah osobní železniční dopravy celkem zhruba 1,14 miliardy korun a další asi půlmiliardou korun přispěje stát. Nové požadavky na dopravu vzešly z došlých připomínek od obcí, z požadavků vzešlých z jednání se starosty a z analýzy naplněnosti kapacity vlaků v dopravní špičce. Přínos však vybraná opatření budou mít i z hlediska celkového zkvalitnění a zatraktivnění osobní železniční dopravy.

Středočeský kraj chce navýšit rozsah železniční dopravy na následujících tratích:

  • 090 Praha – Kralupy n. V. – Nelahozeves (zkrácení intervalu na trase Praha–Kralupy na 30 minut celotýdenně a Kralupy–Nelahozeves na 60 minut celotýdenně)
  • 110 Kralupy n. V. – Slaný – Louny (optimalizace taktového jízdního řádu v návaznosti na opatření na trati 090)
  • 111 Kralupy n. V. – Velvary (zavedení nového páru spojů ve večerních hodinách)
  • 070 Praha–Neratovice–Všetaty a 072 Všetaty–Mělník (zavedení posilového spoje v ranní špičce do Prahy a odpoledne z Prahy a zavedení pravidelného intervalu 60 minut v úseku Praha– Mělník o víkendech a svátcích)
  • 171 Praha–Beroun (prodloužení vybraných krátkých spojů, zejména rozšířením období krátkého intervalu v okrajových časech dopravní špičky v úseku Praha–Řevnice)
  • 173 Praha–Rudná–Beroun (zavedení pravidelného taktu v úseku Nučice–Beroun v pracovní dny i o víkendech a svátcích a prodloužení vložených krátkých spojů z Prahy do Nučic, a to až do Nučic-zastávky)

 

Rozšíření objednávky o jednotlivé spoje se bude týkat také tratí:

  • 014 Kolín–Ledečko
  • 212 Čerčany – Sázava – Světlá n. S.
  • 223 Olbramovice–Sedlčany
  • 011 Praha–Kolín
  • 221 Praha–Benešov
  • 231 Praha–Nymburk–Kolín
  • 210 Praha–Vrané–Čerčany/Dobříš
  • 235 Kutná Hora – Zruč nad Sázavou
  • 120 Praha–Kladno
  • 076 Mělník–Mšeno
  • 122 Praha–Hostivice (změna konečné stanice Praha-Smíchov Na Knížecí, nově až do Prahy hl. n.)
  • 093 Kladno – Kralupy n. V.
  • 012 Pečky–Kouřim
  • 094 Vraňany – Lužec n. V.
  • 200 Zdice–Příbram–Březnice

 

Středočeský kraj chce širší nabídkou spojů zároveň zvýšit zájem o cestování vlakem nejen za prací, ale i za zábavou, kulturou a turistikou. „Naším cílem je zrychlit a zkvalitnit železniční dopravu ve středních Čechách tak, aby se stala atraktivnější pro veřejnost. Chceme, aby nabídka železniční dopravy byla natolik lákavá, že jí dají cestující přednost před individuální dopravou autem,“ vysvětlil hejtman Petera, který o zkapacitnění tratí, rekonstrukcích nádraží a nástupišť či o modernizaci koridorových tratí hovořil s představiteli Správy železniční dopravní cesty a Českých drah naposledy před třemi týdny na setkání s názvem Železniční doprava pro kraje.

Středočeský kraj také hodlá využít dotačního Operačního programu doprava (OPD 2) pro období 2014–2020 pro pořízení nových vlakových jednotek pro regionální drážní osobní dopravu, a to především na radiálních tratích do Prahy, kde dochází k přeplňování kapacity stávajících spojů a kde jsou ze strany cestujících požadavky na vyšší kvalitu vozů. Rada kraje proto usnesením z pondělí 11. dubna schválila Odborem dopravy připravený plán pořízení nových kolejových vozidel pro obnovu vozového parku v rámci regionální drážní osobní dopravy Středočeského kraje.

Kompletní obnova vozového parku je plánována na linkách S9 (Milovice–Praha–Benešov) a S2 (Praha–Lysá nad Labem–Nymburk–Kolín) + S20 (Kolín–Kutná Hora–Čáslav). Díky tomu bude možné uskutečnit přesun stávajících vozidel typu 471 CityElefant na ostatní elektrifikované tratě, kde je potřeba posílit kapacitu spojů dalšími vozidly, která v současné době dopravci chybí. Další obnova je plánována i na tratích s motorovou trakcí, konkrétně na linkách S6 (Praha–Rudná–Beroun) + S75 (Beroun–Rakovník), dále na linkách S3 (Praha–Všetaty–Mělník/Mladá Boleslav) a S8 + S80 (Praha – Vrané n. V. – Čerčany/Dobříš). Přesunem stávajících vozidel převážně typu 814 Regionova by se mělo vypomoct dalším regionálním tratím, kde si obce žádají obnovu starých motorových vozů.

autor: TZ Středočeského kraje

Autor:admin