Vznikla jakási mediální a kulturní koncepce Kralup – co to přesně je, co si pod tím máme představit?
V rámci magisterského studia oboru Sociální a mediální komunikace jsem se rozhodl k vypracování diplomové práce, která má formu praktického projektu. Bylo by pro mě jednoduší navázat na bakalářskou práci – sémiotickou analýzu hudebních textů, kde jsem měl tu čest, že mě ji vedl přední český lingvista z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy PhDr. Otakar Šoltys, CSc. a na akademické půdě se setkala s uznáním. Nechtěl jsem dělat další práci pro univerzitní knihovnu, ale věnovat se něčemu, co může mít další využití. Obsahové gró studijního oboru naprosto přesně koresponduje s mými letitými aktivitami v domácím občanském sektoru. Jako kralupský patriot, jehož život byl, je a snad i bude s městem nad Vltavou vždy úzce propojený, jsem se s vizí smysluplnosti pustil do analýzy současného stavu kulturní a mediální politiky města, na jehož základě jsem navrhl formou výchozích tezí novou podobu kulturní a mediální politiky. Považuji za důležité zdůraznit, že jsem se pokusil propojit teoretické poznatky z oborů kulturní politiky, sociální a mediální komunikace i art marketingu s praktickými zjištěními získanými pomocí hloubkových rozhovorů s institucionálními zástupci městské samosprávy, vedoucími příspěvkových organizací města, zabývajícími se z titulu svého poslání kulturní činností, zástupci kralupských médií financovaných městem a organizátory největších kralupských kulturně-společenských akcí. Tato zjištění se dále propojovala s poznatky z obsahových analýz mediálních prezentací činnosti příspěvkových organizací v hlavních kralupských médiích i agendy kulturní komise a Redakční rady Kralupského Zpravodaje.
Jaká konkrétní zjištění práce přinesla?
Ono je hodně ošidné sdělit nějaké zásadní poznatky na tak malém prostoru. Závěry, ke kterým jsem v práci došel, jsou zajímavé, ale je potřeba je sdělovat v kon-xtu s dalšími argumenty a teoretickými východisky. Diplomka má i s přílohami 170 stran a pracoval jsem na ní téměř rok. Dále je nezbytné dodat, že jsem psal o prostředí – místních médií i kultury – které znám z mnohaleté praxe, šestnáct let spolupracuji aktivně s místní KTZ, několik let jsem členem Redakční rady KZ, roky jsem byl členem Sportovní komise MěÚ, organizačně se spolupodílím na velkých kulturně-společenských akcích, osm let na Sportovci Kralup, dělám vlastní hudebně divadelní festival, stál jsem jako pořadatel v čele jediného mistrovství světa, které se kdy v našem městě konalo (MS junioů v hokejbalu 2000 za účasti osmi států). Tímto výčtem považuji za důležité doložit, ještě v kontextu nabytého vzdělání, že analyzované prostředí je mi nesmírně blízké. Kdybych měl na otázku odpovědět lapidárně, tak řeknu, že v Kralupech nad Vltavou je velmi pestrý kulturní i mediální život, ale v obou oblastech není naplňován potenciál, který nabízí. Má práce přináší nejen teoretická východiska a konstruktivní kritiku, ale i konkrétní návrhy, jak věci dělat jinak. Jedním z těch asi nejrevolučnějších je změna institucionálního zakotvení místních médií zřízením Mediální a kulturní kanceláře.
Jak si stojí naše město z hlediska kulturní politiky?
V praktickém životě bych řekl, že nadstandardně dobře. Ale velký problém vidím v absenci jednotlivých koncepcí, i když v mnoha skvělých aktivitách vedení města koncepční rysy zastoupené jsou (viz grantová politika). Na mnoha pozicích, projektech, pracují pro město velmi schopní a kreativní lidé, ale mnohokrát jsou v návalu svých povinností postaveni do role solitérů, kterým chybí systémová opora. V Kralupech se pak třeba za městské finance uspořádají nádherné akce, ale mnohdy bez dostatečné medializace (mediální reflexe), a to i s potenciálem za hradby města. Někdy si akce podporované městem i nesmyslně konkurují. U místních médií není naplňován potenciál větší spolupráce, provázanosti. To jsou jen některé z popsaných problémů. Mít koncepci neznamená potlačovat individuality, kreativitu a svobodu projevu. Mít koncepci znamená být nadstranický, efektivní a státotvorný.
Komu budou určeny výstupy z této studie? Dá se s nimi do budoucna pracovat?
Součástí práce je i řada konkrétních doporučení vedení města. Práci jsem psal tak, včetně řazení kapitol, aby ji mohli číst všichni lidé, zvláště ty na pozicích týkajících se oblastí předmětu zkoumaného zájmu. Nepřál bych si, aby tato aktivita byla vnímána tak, že jen „já vím“, jak věci dělat správně, to by bylo nesmírně hloupé. Hlavní ambicí práce je otevřít diskusi nad potřebou kulturní a mediání politiky a současným stavem naplňování sociokulturního potenciálu našeho města.
Radka Holeštová