Kralupy nad Vltavou – Ve čtvrtek 1. září startuje další rok povinné školní docházky. Jak se na něj připravovali učitelé a co je ve školách nového, se dočtete v anketních odpovědích.
Musím páníčkovi vyhrabat tu zakopanou válečnou sekeru. Prvního září bude optět válčit se školou. (autor: Daniela Urbani)
1) Jakým způsobem u vás ve škole probíhaly přípravy na nový školní rok?
2) Co od nového školního roku očekáváte? Na co se mohou děti těšit?
Ing. Stanislava Bednářová, ředitelka ZŠ Václava Havla
1) O prázdninách jsme řešili především personální situaci na škole. V závěru srpna připravovali rozvrh a projekty, které uskutečníme během nového školního roku. Také plánujeme další vzdělávání pedagogických pracovníků.
2) Během prázdnin probíhala rekonstrukce sportovního areálu. Děti se mohou těšit na nový atletický běžecký ovál a víceúčelové sportovní hřiště. Dne 2. 9. 2016 zahájíme školní rok maratónským během. Akce se zúčastní vybraní žáci ze všech tříd. Tímto zveme veřejnost k fandění, abychom maratón dokázali uběhnout. O prázdninách se rovněž uskutečnilo malování tříd a chodeb druhého stupně. Naopak děti z prvních tříd se mohou těšit na novou interaktivní tabuli, žáci třetích tříd dostanou nové šatní skříňky. Žáci druhého stupně budou moci k výuce přírodopisu používat nově vybavenou učebnu. V neposlední řadě probíhala i rekonstrukce výměníkové stanice.
—
Mgr. Jiřina Hereinová, ředitelka ZŠ Komenského nám.
1) V době prázdnin ve škole probíhaly spíše drobné opravy a údržba. Letos naše škola poprvé po několika letech neprošla velkou rekonstrukcí, ale jen drobnými kosmetickými úpravami, jako jsou např. opravy a nátěry tabulí, výměna oken v mezipatře za copylit, oprava schodiště ke školní družině apod. Co se týče přípravy na nový školní rok, tak jsme připravili novou verzi školního řádu, nakoupili učebnice a pracovní sešity, vypracovali jsme novou verzi školního vzdělávacího programu, připraven byl rozvrh a rovněž došlo k nastavení organizace nadcházejícího školního roku. Během prázdnin nebyla škola liduprázdná, jak se někdy veřejnost mylně domnívá. Každý den se ve škole vařilo pro Dům s pečovatelskou službou i pro veřejnost, administrativní pracovníci byli ve škole každý den a úsek úklidu po celý srpen pilně uklízel a připravoval celou budovu na září. Zároveň i některé paní učitelky si během prázdnin chodily připravovat své třídy a také bylo třeba krmit zvířata v ZOO koutku. Kromě toho dětské hlásky utichly v naší škole teprve po 18. červenci. Klub rodičů a přátel školy za finanční podpory města uspořádal akci s názvem „Prázdniny za školou“, a tak se naši učitelé každý den starali dětem o zábavu a smysluplné naplnění prázdninových dní.
2) Nový školní rok přinese mnoho nových změn, a to především v oblasti inkluze. Ve škole bude pracovat více asistentů pedagoga, výchovní poradci, speciální pedagožka, učitelé budou mít více práce, vedení školy taktéž. Nikdo nevíme, co nás čeká. Samozřejmě se snažíme se na změny co nejlépe připravit, ať již úpravami ve školním vzdělávacím programu, školením pedagogů a vedení školy, tak ale i materiálně. Připravujeme relaxační místnost, kam bude moci asistentka v případě potřeby se žákem odejít, kde si integrované děti budou moci odpočinout a pohrát, nakoupili jsme pomůcky atd. Kromě toho chystáme na příští školní rok také nově malé maturity pro dobrovolníky z devátých ročníků, budeme pokračovat v rozšířené výuce anglického jazyka – děti bude i nadále vyučovat rodilý mluvčí. Pro žáky bude zároveň připravena široká nabídka zájmových kroužků, výuka bude doplněna mnoha exkurzemi, projekty, zájmovým vyučováním, Dnem Země a prevence, koncerty našich žáků a mnoha dalšími aktivitami. Samozřejmostí bude opět sobotní Den otevřených dveří s mnoha doprovodnými akcemi pro děti i dospělé.
—
Mgr. Michaela Gleichová, ředitelka ZŠ Gen. Klapálka
1) V letošním létě u nás probíhaly přípravy na další školní rok ve větší míře než obvykle. 1. července byla zahájena celková rekonstrukce elektroinstalace v celé jedné části školy. Tato část budovy zahrnovala třídy prvního stupně, počítačovou pracovnu a kanceláře. Využili jsme této akce a zároveň obnovujeme vybavení počítačové pracovny novým hardwarem i softwarem. Vývoj počítačové techniky je velmi rychlý, a pokud chceme žákům nabídnout moderní styl výuky, musíme se snažit k tomu zajistit i technické zázemí. I třídy druhého stupně se dočkaly zlepšení. Došlo k posílení wifi sítě tak, aby nebyl v žádné třídě problém s připojením. Vybrané třídy se dočkají nových dataprojektorů a počítačových sestav. Samozřejmě, že všechny tyto akce jsou značně finančně náročné, proto výsledný stav nebude stav konečný. Celková obnova včetně nového nábytku proběhla i v pracovně fyziky. Souběžně s těmito stavebními a technickými změnami jsme se pochopitelně soustavně zamýšleli nad podobou dalšího školního roku. Někteří učitelé dokonce čerpali inspiraci na letních školách.
2) Ráda bych se v novém školním roce zaměřila na posílení vztahů učitel – rodič – žák. Myslím, že otevřená a slušná komunikace může pomoci předejít mnohdy malicherným nedorozuměním. Chtěla bych, aby se děti u nás cítily dobře a našly ten pro ně správný směr k jejich budoucímu povolání. Děti se mohou těšit na různé mimoškolní akce, exkurze, besedy, sportovní klání, školy v přírodě, adaptační pobyt pro šesté třídy, lyžařský kurz, peer program nebo zahraniční výjezd. Novinkou bude poměrně široká nabídka mimoškolních aktivit pro žáky prvního i druhého stupně zaměřená na angličtinu, vědu a výtvarné a řemeslné techniky. Na konci loňského školního roku proběhla poprvé školní akademie. Vystoupení jednotlivých členů i celých souborů mělo velký úspěch. Domnívám se, že na tuto akci znovu v červnu navážeme.
—
PaedDr. Dagmar Kuzníková, ředitelka ZŠ a MŠ Třebízského
1) Prázdninové měsíce jsou obdobím, kdy je hlasité štěbetání žáků nahrazeno hlasy řemeslníků a jejich nástrojů, kteří se podílejí společně s provozními zaměstnanci na opravách tak, aby byla škola dobře připravena i po té provozní stránce. O letošních prázdninách jsme vymalovali školní aulu, školní jídelnu, připravili jsme nové pěkné třídy prvňáčkům a taky našim šesťákům. Dále jsme natřeli na bílo dveře, které spojují třídy s kabinety, a vybavili jsme interiér naší nové venkovní třídy. Dále připravujeme zajímavý pěstitelský záhonek pro školní družinu. Rovněž budeme realizovat projekt „Nákup vybavení školního sportoviště“, na který nám částkou 80.000 Kč přispěl formou dotace Středočeský kraj z Fondu vzdělávání, sportu, volného času a primární prevence.
2) Začátek školního roku bude provázet evaluace našeho programu, který nás opravňuje nosit označení „Škola podporující zdraví“. Kromě všech tradičních akcí, na které si již rodiče zvykli, se naše škola bude i v příštím školním roce snažit o výchovně vzdělávací proces zaměřený na kreativní způsob myšlení, rozvoj vyjadřovacích schopností, otevřený přístup k problémům, hledání originálních řešení, rozvoj představivosti a fantazie. Chceme, aby každý náš žák zažil ve škole úspěch, aby byl spokojen z atmosféry ve škole, ze vztahů mezi pedagogy, z nových metod práce. Chceme učit žáky takové znalosti a dovednosti, které budou dobře uplatnitelné v životě, tzn. méně encyklopedických poznatků a více se zaměřit na činnostní učení s důrazem na praxi. Snažíme se zavádět do výuky efektivní metody, jako je skupinové (kooperativní) a projektové vyučování, kterými vedeme žáky k týmové práci, k vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému respektu. Naše žáky chceme rovněž vést k dodržování stanovených pravidel, zejména školního řádu. Klademe důraz na všeobecné a rovné vzdělání pro všechny, neboť pro úspěšný rozvoj dítěte má velký význam život v populačně přirozené skupině (ve třídě jsou zastoupeni žáci s různými vlohami, nadáním a vlastnostmi). Budeme i nadále provádět rozumnou integraci dětí zaostávajících či jinak postižených přímo ve třídách základní školy s ostatními dětmi. Nová pravidla, která stanovuje nově stát, nás tak příliš nezaskočí. Chceme se zaměřit i na žáky nadané, vytvořit jim podmínky pro jejich rozvoj. Žáci se do života školy budou moci aktivně zapojovat prostřednictvím Žákovského parlamentu, tentokrát v trochu pozměněné podobě. I nadále budeme usilovat o dobrou spolupráci s rodiči. Je nám líto, že třídních schůzek, které se konají 5x do roka, rodiče tolik nevyužívají. Často pak dostávají informace zkreslené, protože jsou z druhé ruky a vznikají nedorozumění. Chci touto cestou rodiče ujistit, že jsme tady pro jejich děti a že děláme vše pro to, aby se zlepšila vzájemná komunikace.
—
Mgr. Václav Živný, ředitel školy ZŠ 28. října
1) Po několika rušných prázdninách, kdy se ve škole prováděly rozsáhlé práce, jako například zateplení pláště budovy a rekonstrukce celé topné soustavy včetně výměny plynových kotlů, proběhly letošní prázdniny v relativním klidu. Došlo pouze ke „kosmetickým“ úpravám. Vymalování kuchyně, WC a instalatérské práce.
2) Od letošního školního roku očekávám méně „převratných“ změn ze strany ministerstva a více klidu na práci ve škole. Také bych přivítal méně plytkého schůzování a porad, které nic zásadního nepřináší. Na co se mohou těšit děti? Především na kamarády, protože jakékoliv změny vybavení je určitě nenadchnou tolik jako setkání se spolužáky a očekávání nových zážitků, které s nimi prožijí.
—
Mgr. Bohuslava Glasslová, ředitelka ZŠ Kralupy nad Vltavou, Jodlova 111
1) V letošním roce došlo k několika změnám, které reagují na úpravy některých paragrafů Školského zákona. Od 1. 9. 2016 platí nová zřizovací listina, kterou se mění název školy na Základní škola Kralupy nad Vltavou, Jodlova 111, příspěvková organizace. Nadále tato škola vzdělává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především žáky s mentálním a kombinovaným postižením.
Pedagogický sbor zpracoval nový školní vzdělávací program pro výuku žáků na 1. stupni. Tento materiál mění obsah učebního plánu, žáci budou mít zajištěnou výuku speciálně pedagogické péče, od 3. ročníku se budou učit základy anglického jazyka a v dalších předmětech dojde k dílčím úpravám.
2) V novém školním roce došlo k nárůstu nově přijatých žáků, kteří vyžadují zajištění nejvyššího stupně podpůrných opatření. Z těchto důvodů jsme zabezpečili vyšší počet pedagogických asistentů, v současnosti jich na škole pracuje šest. Zajistili jsme nové vybavení do počítačové učebny. Zároveň jsme v rámci dotačního projektu zakoupili pro výuku nové speciální učební pomůcky.
Od nového školního roku očekáváme, že nebude zatížen žádnými zásadními koncepčními změnami, které mají negativní dopad na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dětem přeji příjemný začátek školního roku, hodné paní učitelky, mnoho kamarádů a spoustu hezkých zážitků ve školních lavicích.