Kralupy nad Vltavou – V poslední době diskutují Kralupané o tom, zda vyroste v prostoru u vlakového nádraží nové obchodní centrum s Kauflandem. V březnovém vydání Zpravodaje byly otištěny všechny základní informace k záměru, vyjádření stavebního odboru a rozhovor se zástupcem firmy Citronelle a.s., na jejichž pozemcích by mělo obchodní centrum vyrůst.
Celý projekt je ale stále ve fázi studie. Ještě není definitivně rozhodnuto, zda v lokalitě u nádraží nový Kaufland vyroste nebo ne. K tomuto tématu se vyjádřili i někteří kralupští zastupitelé. Jejich názory si můžete přečíst níže.
Ing. Petr Listík (ODS) – radní, zastupitel, předseda komise výstavby a dopravy
Zájem společnosti Kaufland ČR o vybudování obchodního domu v Kralupech n. V. trvá již několik let. Obchodní strategie společnosti je dnes jiná než v devadesátých letech minulého století. Obchodní společnost dnes již nechce budovat obchodní domy na periferii, ale chce vstoupit do center měst. Na stavbu OD tohoto typu je potřeba relativně velký pozemek (cca 8.000 – 9.000 m2). Takových pozemků uvnitř našeho města mnoho není a většinou jsou ve vlastnictví města. Město Kralupy n. V. v roce 2015 nabídlo společnosti Kaufland ČR prostor po bývalém závodu Aero mezi ulicemi Libušina a Trojanova. Zastupitelstvo většinou 16 hlasů tento záměr schválilo, ale prodej pozemku probíhal výběrovým řízením tzv. obálkovou metodu. Stalo se, že společnost Kaufland ČR nenabídla nejvyšší cenu a tak zastupitelstvo celý prodej zrušilo. Potom soukromý majitel sousedních pozemků, po bývalém obilním lihovaru, oslovil společnost Kaufland ČR a společně připravili záměr vybudovat OD na svých pozemcích. Zástupci společnosti poté oslovili vedení města, představili svůj záměr a nabídli společný postup při zpracování dokumentu, který požaduje územní plán města a tím je územní studie. Tato studie zahrnuje prostor mezi ulicemi Libušina, Trojanova a Nádražní (tzn. bývalé Aero, bývalý lihovar a dnešní parkoviště u nádraží). Studie byla zpracovávána ve druhé polovině roku 2016 a průběžně byla konzultována se zástupci města. Na jednáních zaznívaly některé požadavky a výhrady k návrhu studie, ale ne všechny byla společnost Kaufland ČR ochotna akceptovat. Výsledkem byla studie předložená zastupitelstvu města v prosinci 2016. Rada města sice doporučila studii schválit, ale zastupitelstvo studii neschválilo. To je dnes již ale historie.
Pozitiva a negativa výstavby OD u nádraží
Předem musím upozornit, že uvedená negativa a pozitiva jsou mým pohledem na věc, tak jak problém výstavby OD cítím já.
Největší negativum (mínus) vidím ve zvýšení dopravní zátěže. To znamená zejména na kruhové křižovatce Mostní – Jodlova a v ulici Jodlově. Bohužel jiný přístup do uvažované lokality nyní není, a pokud nebude umožněn průjezd přes Palackého náměstí, který se neplánuje, tak dlouhá léta ještě nebude. Bohužel tento problém bude při jakékoliv výstavbě v uvedené lokalitě, mimochodem to konstatuje i studie o realizovatelnosti nové výstavby zpracovaná v červnu 2013. Z výše uvedeného tedy plyne nebudovat nic, nechat současný stav a čekat na obchvat? Nemyslím si, že by to bylo dobře, naopak nová výstavba by nás mohla přinutit tento dopravní problém řešit, třeba i vlastními silami a nespoléhat na budoucí obchvat.
Dalším negativem je architektura velkých OD, která se do středů měst úplně nehodí. U tohoto mínusu si kladu otázku, jak hodně nás bude urážet tato stavba před současnou nádražní budovou z 80. let, v místech, kde přes ulici zůstanou pravděpodobně dál výrobní areály.
Třetím mínusem bude konkurenční vliv na stávající obchodní síť v Kralupech n. V. Ten bude asi nesporný, ale na druhou stranu v mnoha městech velikosti Kralup n. V. tento OD existuje již dlouhá léta, a jejich obchodní síť to nezlikvidovalo. Dokonce ani není horší než u nás. Pravděpodobně problém s obchodní sítí v našem městě nesouvisí s působením OD.
Na závěr pozitiva. První plus je kultivace celého prostoru, který není uvažován jako skladová plocha. Dalším plusem bude rozšíření nákupních možností v Kralupech n. V. Jako největší pozitivum považuji možnost upravit celý prostor před nádražím, možnost opravit a rozšířit parkoviště pro veřejnost a možnost zlepšit komfort autobusové dopravy v prostoru před nádražím. Toho ale dosáhneme jen po dohodě se soukromým investorem. Jiného investora jsme zatím neměli a nemáme. Pokud budeme s tímto investorem ve sporu a nebudeme se také snažit o dohodu, pravděpodobně výstavbě nezabráníme, ale na naše požadavky nebude brán ohled a my si je nebudeme moci vynutit. To jsou důvody, proč jsem schválení studie podpořil.
——————-
Ing. Ivan Ottis (KSČM) – zastupitel, člen komise pro centrum města
Domnívám se, že jde o určitou obdobu situace hotelu Praha. Nejedná se totiž jenom o zmíněné stavby, ale skrze ně o rozhodnutí o podobě a účelu celého pozemku, na kterém se nacházely, respektive budou nacházet, a to na desítky příštích let.
Samozřejmě, že existují argumenty pro výstavbu střediska. Respekt k investičním záměrům soukromého vlastníka pozemku, na kterém by stál, potřeba obchodního domu a nákupního komfortu ve vlastním městě, když ty současné markety jsou umístěny až v Lobečku, i konstatování, že to je zatím jediné smysluplné navržené a realistické využití části areálu naproti nádraží.
Ale také samozřejmě existují i argumenty proti. Zmíněný areál je v těsné blízkosti centra města a je už asi jediný (kromě centra), který se dá plánovitě rozvinout a přispět tak ke konečné podobě města. Navržená podoba střediska spolu s velkým parkovištěm podle mě s uvažovaným konečným vzhledem centra města nebude příliš ladit. Ne úplně lichý je i argument, že nové obchody budou konkurovat prodejnám, uvažovaných v parterech nových budov ve středu města, kde by měly přinést oživení i zvýšit jeho hodnotu. Město navíc kriticky potřebuje parkovací plochy u nádraží.
Bohužel si nemyslím, že v našem městě v budoucnu výrazně poroste počet pracovních příležitostí, takže Praha zůstane významným zaměstnavatelem, jehož význam možná ještě poroste. A město by mělo cestování do zaměstnání našim spoluobčanům co nejvíce ulehčit.
V jedné z posledních variant územní studie, co jsem viděl, zabírají prodejny a obě parkoviště skoro tři čtvrtiny plochy areálu. Obávám se, že se to snad hodí na periferii města nebo k letišti, ale ne do těsného sousedství středu města.
Tyto úvahy jsou určitě dosti subjektivní, ale objektivním problémem bude hustota dopravy v lokalitě. Přes ujišťování, že zatížení zásobováním obchodů bude nízké, zákazníci se k nim budou muset nějak dostat a pěšky se už moc nenakupuje. Zcela jistě nastane zvýšené zatížení příjezdových ulic Mostní, Jodlova, Havlíčkova, Žižkova, Nádražní, přičemž ve špičkách se již dnes tvoří v Mostní ulici v obou směrech fronty. Zaslechl jsem již i úvahu o potřebném zprůjezdnění spojení Palackého ulice a budoucího propojení Palackého náměstí s Žižkovou ulicí. To by tedy rozhodně k dopravnímu zklidnění středu města nevedlo.
V každém případě zhodnocení a řešení dopadu na dopravní situaci v širokém okolí bude zřejmě rozhodující pro další vývoj využití areálu.
V případě, že by nakonec varianta Kauflandu stejně zvítězila, měl bych následující kompromisní řešení. Společnost Citronelle by ve spolupráci s městem (výměna pozemků) svůj pozemek otočila o 90 stupňů a obchodní dům by tak stál ve východní části areálu. Společnost Kaufland by netrvala na standardním provedení stavby, ale použila by modifikovaný (menší a nižší stavba) projekt pro Kralupy. A konečně opět ve spolupráci s městem a možná i s SŽDC by se postavilo společné parkoviště pro obchod i nádraží. Měly-li by všechny zúčastněné strany dobrou vůli, mohlo by se to podařit.
Městu by tak zůstal pozemek přiléhající bezprostředně k středu města, a čas k navržení jeho využití architektonicky i organicky spojující město s novým areálem.
——————-
Luboš Šuda (Česká pirátská strana) – zastupitel
Z mého pohledu by Kaufland nebo jakékoliv jiné obchodní centrum v diskutované oblasti bylo dobré.
Jako negativa vidím tedy možné zvýšení provozu kolem školy Komenského, ale na druhou stranu, když se postavím třeba u Tesca, tak kolik tam za minutu přijede aut? Jedno, dvě? Co se týká zásobování, tak si myslím, že jsou to jeden, dva kamiony denně.
Myslím si, že občané, kteří přijedou vlakem z práce, by si mohli rovnou nakoupit a jít domů. Naopak nyní třeba dojdou domů, a poté jedou autem na nákup přes celé město.
Co se týká dané oblasti, která je dlouhou dobu neudržovaná, tak té by to jen prospělo. Pro mě, jako pro spoustu občanů, už je to stejně průmyslová zóna, která je od centra města oddělena blokem domů Žižkovy ulice.
——————-
Tomáš Pekárek, Mgr. Martin Luksík, MUDr. Jana Homolová a Mgr. Bc. Rostislav Havelka (ANO Kralupy) – zastupitelé, radní
Celá kauza „Kaufland“ by se neměla zobecňovat pouze na obchod Kauflandu. Kdo tak činí, bohužel zkresluje realitu, která ve výsledku není tak negativní, jak se může mnohým na první pohled zdát. Studie, která se na jednání zastupitelstva projednávala, nezahrnuje pouze prostor pro Kaufland, ale řadu dalších obchodů v přilehlých budovách, jako třeba elektro, obuv, sportovní potřeby atp. Záleží, kdo by se o nájem oněch prostor nakonec ucházel. Především však ona studie obsahuje také řešení dopravy před budovou nádraží, kde by se komunikace měla rozšířit se záměrem vybudovat pás zeleně, který by opticky nádražní halu odclonil od provozu tak, aby prostor před ní nebyl tak šedivý a nepřívětivý. Dále tam máme dostatečně velké parkoviště P+R, které by se v budoucnu dalo i rozšířit o nastavené patro, řeší se problematika autobusových zastávek návrhem seriozního autobusového nádraží a v neposlední řadě mnohé parkové úpravy a hypotetický vznik obytných, či kancelářských budov. Nemluvme tedy jen o Kauflandu, ale o rozvoji celé lokality. Plocha přímo proti nádraží již mnoho let chátrá, svým vzhledem hyzdí okolí a městu dělá pouze ostudu. Hodně se také zapomíná na to, že tato plocha nepatří městu, ale soukromé firmě. Ta nyní po mnoha pokusech přichází se silným investorem a záměrem velkou část tohoto prostoru proměnit v moderní obchodní centrum, které by mohli samozřejmě využít i místní podnikatelé. Bez silného investora, kteří se však k nám bohužel zrovna nehrnou, se lokalita rozvíjet nebude. Hlavní nájemce těchto prostor – Kaufland – by pak přinesl do našeho města nové pracovní příležitosti a samozřejmě i vítanou konkurenci již zaběhlým obchodním řetězcům. Součástí celého plánu je rekonstrukce přilehlých a vybudování nových chodníků a dalších dopravních cest spolu s novým dopravním režimem, který bude navržen přesně pro tuto lokalitu. Občanů, kteří si přejí tuto investici do zlepšení služeb pro lidi, zhodnocení majetku města a vytvoření pracovních míst a se svým názorem nás kontaktovali, je obrovská přesila proti těm, kteří zastávají opačný názor. S tímto závěrem – tedy pro revitalizaci tohoto prostoru spolu s výstavbou OC souhlasíme a podpoříme pokračování tohoto projektu tak, aby co nejdříve sloužil všem občanům Kralup a okolí.
——————-
Závěrem ještě vyjádření Mgr. Bohuslavy Glasslové, ředitelky ZŠ Kralupy nad Vltavou, Jodlova ulice
Žáci naší školy jsou ve velkém počtu dojíždějící a denně využívají ulice Jodlova, Žižkova a Nádražní. Předpokládám, že by přístupová komunikace vedla těmito ulicemi, pak lze usuzovat, že by tato nová situace měla výrazný vliv na dopravní situaci v blízkosti naší školy i školy na Komenského náměstí.
Pravděpodobně by to negativně ovlivnilo jak zatížení bezprostředního okolí školy zvýšeným dopravním provozem, tak by to významně zhoršilo bezpečnost této části města.
Navrhovala bych přehodnotit konkrétní místa, jejich rizika, případně zvážit nějaká bezpečnostní opatření (přechody, značení apod.).
Na druhou stranu si dovolím podotknout, že mnozí rodiče přiváží své děti do Kralup, jedná se o občany okolních menších obcí a umístění nového obchodního domu v blízkosti nádraží by pro ně znamenalo výrazné zlepšení v občanské vybavenosti.