Eva Bartošová, vedoucí odboru Infocentrum: Dnešní úředník se neobejde bez kvalitního počítače s připojením na síť

Jak zásadně se změnila činnost Infocentra v průběhu let? Rozšiřuje se vaše agenda?
Infocentrum se otevíralo v lednu 2008 a původně bylo určeno pouze pro občany. Postupně se rozrostlo o podatelnu, centrální spisovnu a metodiku spisové služby čili jsme začali plnit i úkoly spojené s chodem úřadu. Obsah agendy reaguje nejen na potřeby města, ale i na rozšiřující se výkon státní správy. Nejvíce se určitě rozšířily služby v oblasti Czech Pointu, původně se začínalo čtyřmi druhy výpisů (trestní, obchodní,živnostenský rejstřík a výpis z katastru nemovitostí). Dnes má Czech Point okolo 60 funkcionalit (činnosti spojené s datovými schránkami, digitálními dokumenty a základními registry). Každoročně vydáme okolo 3 000 výpisů, ověříme přes 5 000 podpisů a 2 500 listin. V oblasti cestovního ruchu jsme rozšířili nabídku upomínkových předmětů zhruba na 40 druhů. Naše infocentrum získalo certifikaci „C“

Technologický pokrok v průběhu několika let značně ovlivnil činnost městských či obecních úřadů. Jaký je Váš názor na postupnou „elektronizaci“ veřejné správy? Bylo by v dnešní době vůbec možné, aby si úředník vystačil pouze s papírem a tužkou?
Já osobně e-Government čili digitalizaci veřejné správy velmi vítám. Určitě se urychlily některé úřední činnosti, dobrým příkladem je již zmíněný systém Czech Point, pro výpisy se jezdilo do Prahy, Mělníka. V současnosti může i malá obec vydat výpis např. z trestního rejstříku. Doručování prostřednictvím datových schránek je v podstatě okamžité. Plány elektronizace veřejné správy jsou zajímavé, ale bohužel některé právní předpisy neumí dostatečně rychle a dobře reagovat na existenci dokumentů v digitální podobě. Chybí i kvalitní informace z této oblasti nejen pro občany, ale i úředníky. Papír a tužka? Dnešní úředník se neobejde bez kvalitního počítače s připojením na síť. Neustále se zvyšují nároky na rychlost a kvalitu internetového
připojení, protože stále více agend se zpracovává ve vzájemně propojených počítačových programech.

O jaký typ informací mají občané největší zájem?

Infocentrum podává informace občanské a turistické. U občanských informací je největší zájem o činnosti městského úřadu (vyřizování osobních dokladů, placení různých poplatků, převody automobilů), placení poplatků za hroby, svoz bioodpadu, dotazy na jiné úřady. Informace turistické, např. kam se mohou v Kralupech podívat, kde se mohou najíst, dopravní spojení a dotazy na zámky Nelahozeves a Veltrusy.

Jakým způsobem funguje součinnost Infocentra radnice a turistického Infocentra v blízkosti mostu?

Objekt turistického centra u mostu patří Městu Kralupy nad Vltavou, ale provoz iCafé zajišťuje soukromá osoba. Naše infocentrum dodává do iCafé propagační materiály města a upomínkové předměty k prodeji.

Odbor Infocentrum je úzce spjat rovněž se spisovou službou. Co tento druh práce obnáší?

Spisová služba je páteřní agenda každé instituce od úřadů, škol až po zdravotnická zařízení. Jednoduše řečeno, jedná se o správu dokumentů. Pokud je systém spisové služby dobře nastaven, musí se přesně vědět, v jaké fázi zpracování se dokument nachází a kdo je jeho aktuálním vlastníkem. Povinnosti našeho města vyplývají ze zákona č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě. Spisová služba se díky dokumentům v digitálně podobě a elektronizací stává velmi zajímavým oborem. I v běžném životě se neustále setkáváme se správou dokumentů, např. paragony, vysvědčení, rodné listy, oddací listy. Některé dokumenty trvale uchováváme, jiné ihned likvidujeme. I to je spisová služba, samozřejmě ve velmi jednoduché formě.

Jaké typy listin jsou archivovány?

Město Kralupy nad Vltavou dokumenty nearchivuje, protože nemáme archiv. My pouze ukládáme v centrální spisovně v Lobči již uzavřené spisy a dokumenty po dobu, než uplyne jejich skartační lhůta a budou zařazeny do skartačního řízení. Po vyjádření příslušného státního archivu dokumenty buď zlikvidujeme, anebo vybrané typy dokumentů předáme k archivaci Státnímu okresnímu archivu Mělník. K trvalé archivaci se ukládají např. zápisy zastupitelstva a rady města, rozvojové plány města, rozpočty města, stavební plány významných budov, matriční knihy. Archiváři mají ale zájem i o místní tisk a propagační materiály města.

Jak často se setkáváte s vyhledáváním archivních, řekněme historických materiálů? Mají občané šanci dostat se k velké většině listin?

Kolegové z centrální spisovny jsou občas osloveni od občanů ohledně historických materiálů, ale jak jsem již řekla u předchozí otázky, historické dokumenty jsou parketou archivu, v našem případě Státního okresního archivu Mělník. U nás občané, firmy dohledávají stavební dokumentaci ke svým nemovitostem. Samozřejmě tato dokumentace je k nahlédnutí poskytnuta pouze vlastníkovi příslušné nemovitosti.

Jaké novinky v oblasti propagace města jsou připraveny pro rok 2017?

Rok 2017 jsme spojili především se slavnostním odhalením sochy Švejka, proto většina upomínkových předmětů je vázána k této události. Máme připravenou výroční turistickou známku, absolventskou vizitku, pohlednice, magnetku, pro milovníky sladkého výbornou čokoládu, vše s motivem Švejka. Pro velký zájem byla objednána kniha „Pivovary Mělnicka“ a opět máme v prodeji oblíbený porcelánový náprstek s motivem našeho města.

V průběhu května bude občanům k dispozici turistická hra společnosti Tripper. Jakým způsobem bude do této aktivity zapojen váš odbor?

Záměrem autora hry je dostat lidi od televizí a počítačů ven do města. Hra je určena pro všechny věkové kategorie. Účastníci hry procházejí městem po cca 5 km dlouhé trase, která spojuje zajímavosti města. Více o hře nebudu prozrazovat, pouze, že se náš odbor podílel na přípravě trasy s pořadatelem hry. Hra bude spuštěna společně se slavnostním odhalením sochy Josefa Švejka. Na závěr prozradím: ke hře bude i nová turistická vizitka.

Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ

Autor:KZ