Miroslav Raif, vedoucí ekonomického odboru MěÚ: Jsem rád, že mi vedení města projevilo důvěru a dalo mi šanci se profesně posunout dál

Dnes vás seznámíme s činností ekonomického odboru. Ten má širokou náplň činnosti. Mezi nejhlavnější patří organizace a metodické řízení jednotlivých odborů MěÚ po stránce finanční, sestavování a předkládání rozpočtu města k projednání.

Ekonomický odbor vede agendu pojištění majetku města, agendu místních poplatků, zajišťuje agendu pohledávek města a v rámci toho vede řízení o vymáhání nedoplatků, eviduje předepsané pokuty a provádí exekuce atd.

Váš odbor je složen výhradně z ženského kolektivu, jedinou výjimkou jste Vy jakožto vedoucí! Jak se cítíte ve výhradně dámském kolektivu?

O zastoupení žen na ekonomickém odboru jsem věděl již před přihlášením do výběrového řízení, kdy jsem si činnost odboru mapoval. Nic překvapivého to pro mě nebylo, zkušenosti s ženským kolektivem jsem měl už z předchozího zaměstnání.

Na radnici pracujete zhruba rok. Jaký byl z Vašeho pohledu? Jak moc složité pro Vás bylo zorientovat se v novém zaměstnání?

I přes dvouletou pracovní zkušenost z kladenského magistrátu, kde jsem pracoval jako rozpočtář finančního odboru, to jednoduché nebylo. Určité povědomí o vykonávané činnosti jsem měl, ovšem povědomí od vědomostí je zásadní rozdíl. Naštěstí mám vynikající referentky, které mi byly (a nadále jsou) nápomocny.

Mohl byste popsat, z jakých oddělení se skládá ekonomický odbor? Jakým způsobem např. probíhá komunikace mezi jednotlivými složkami?

Ekonomický odbor oddělení nemá, tudíž veškerou vykonávanou činnost kontroluji a řídím sám. Bylo by asi jednodušší mít víceúrovňový management, vzhledem k široké působnosti odboru. Nicméně tento model by nastal v případě, kdyby na odboru bylo více než devět stávajících zaměstnanců.

Máte obecně rád výzvy?

Ano. Kdybych neměl, tak bych se do výběrového řízení nepřihlásil. Dokonce jsem se setkal s reakcí mé bývalé vedoucí, že jsem blázen, když se ucházím o místo vedoucího s dvouletou praxí referenta. Samozřejmě jsem si byl vědom, že přede mnou stojí nelehký úkol, ale jsem rád, že mi vedení města projevilo důvěru a dalo mi šanci se profesně posunout dál.

Jakým činnostem se nejčastěji věnujete?

V rámci odboru koordinuji a komplexně zajišťuji všechny agendy (účetnictví, rozpočet, vymáhání pohledávek, mzdová agenda, pokladní agenda, daňová agenda, pojištění majetku města, inventarizace aj.), deleguji úkoly mezi jednotlivé referenty. Dále se věnuji metodickému řízení a kontrole veřejnoprávních smluv o poskytnutí dotací (návratných finančních výpomocí). S touto agendou je spojeno metodické řízení a kontrola dotačních programů vyhlášených městem a v poslední době mi přibyla agenda posouzení veřejné podpory. Dále se vyjadřuji k návrhům smluv finančního charakteru, kde kontroluji správnost aplikace daně z přidané hodnoty.

S jakými odbory nejčastěji spolupracujete a na jaké bázi?

Spolupracujeme víceméně se všemi odbory. V současné době začínáme pracovat na novém rozpočtu města 2018 a střednědobém výhledu města. V letošním roce nám přibude povinnost sestavit a schválit rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu příspěvkových organizací města.

Jak si naše město vede při vymáhání nedoplatku místních poplatků? Jak byste obecně ohodnotil přístup většiny občanů, se kterými v tomto ohledu jednáte?

V současné době ekonomický odbor spravuje dva druhy místních poplatků. U místního poplatku z ubytovací kapacity nemáme žádné nedoplatky, platby jsou řádně hrazeny ubytovateli každé čtvrtletí. Méně úspěšní jsme při správě místního poplatku ze psů, kdy jsme v roce 2016 evidovali 30 dlužníků (celkem je evidováno 1 800 psů). Jedná se převážně o občany s adresou trvalého pobytu na Palackého náměstí č.p. 1 (městském úřadě) či v Přemyslově ulici. Vymáhání u těchto dlužníků je neúspěšné, neboť poplatníci nemají finanční prostředky na bankovních účtech, ani nedisponují žádným jiným majetkem. Místní poplatek je místní daní, proto by občané měli platit včas a ve správné výši. Přístup většiny obyvatel k jednání při správě místních poplatků je bezproblémový. Snažíme se o vzájemnou komunikaci s občany, jak při přihlášení a odhlášení místního poplatku, tak i při případném nedoplatku.

Je pro Vás práce na radnici (ekonomickém odboru) záležitostí i jakési prestiže?

Jak už jsem uvedl. Mám rád výzvy, zejména když se doslechnu z negativních ohlasů, že na to nemám. Tyto reakce mě dokáží hodně namotivovat. Samozřejmě prestižní zaměstnání to pro mě je. Vzhledem k tomu, že tato práce vyžaduje široké spektrum znalostí a nese s sebou velký kus zodpovědnosti, nejde brát tuto funkci na lehkou váhu. Jak již bylo řečeno, jsem vděčný, že do mě vedení vložilo svou důvěru a mohu být součástí úřadu, rozvíjet své znalosti, učit se novým věcem a přijímat další „výzvy“ v podobě pracovních úkolů.

Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ

Autor:KZ