Tereza Dobrovolná, vedoucí odboru dopravy MěÚ: V případě kralupských řidičů se nejčastěji jedná o prohřešky v oblasti parkování a rychlosti

Na odboru dopravy můžete zařídit například povolení ke zvláštnímu užívání místní komunikace a silnice II. a III. třídy a připojení sousedních nemovitostí na tyto komunikace.

Veškeré úkony související s řidičskými průkazy, registrací vozidel, průkazy pro řidiče taxislužby, podat připomínky k provozu MHD, projednat přestupek v oblasti dopravy, zažádat o kartu k digitálnímu tachografu či provádět zkoušky odborné způsobilosti pro žadatele o koncesi na provozování taxislužby a v neposlední řadě spadá pod tento odbor přezkoušení žadatelů o řidičské oprávnění a přezkoušení řidičů z odborné způsobilosti. Škála povinností a úkonů tohoto odboru je opravdu široká.

Jako vedoucí odboru působíte poměrně krátce. Jak moc složité pro Vás bylo seznámení se s celou agendou oddělení?

Agenda odboru dopravy zahrnuje široké spektrum jak působnosti v oblasti státní správy, tak i samosprávy. Jsem ráda, že mohu využít své zkušenosti a znalosti z předchozího zaměstnání, kdy jsem měla možnost pracovat ve státní správě (ministerstvo obrany) i samosprávy (městská policie). Možná to bude znít lacině, ale pokud vaši podřízení jsou lidé na správném místě, pak jako vedoucí odboru máte seznamování s agendou trochu ulehčené.

V kompetenci odboru dopravy je také silniční hospodářství. Co všechno tato oblast zahrnuje? Kam se mohou občané obracet, když si všimnou poškozené vozovky či chodníku?

Problematika silničního hospodářství je velmi široká a její výklad by svým zpracováním zabral několik stran. Mohu však zmínit, co občané využívají nejvíce. Je to povolení připojení sousední nemovitosti k pozemní komunikaci, žádost o stanovení místní a přechodné úpravy silničního provozu, nebo žádost o povolení zvláštního užívání místní komunikace, například při pořádání sportovních, kulturních a zábavních akcí, a zvláště pak při stavebních pracích. Odbor dopravy také povoluje uzavírky a nařizuje objížďky. Na druhou část otázky můžeme pohlížet ze dvou hledisek, první hledisko je rychlost a akceschopnost nahlášení samotné události, v tomto případě doporučuji obrátit se na městskou policii, která má nepřetržitou službu, událost zadokumentuje, následně bude postupovat v souladu se zákonem o obecní policii a předá věc kompetentním orgánům. Druhou variantou je nahlášení uvedené události Technickým službám města. Písemnou formou se mohou obrátit i na náš odbor.

Jak zásadně se zvyšuje počet registrovaných motorových vozidel na Kralupsku? Máte například přehled o tom, kolik motorových vozidel v průměru spadá na jednu domácnost?

O zásadním nárůstu registrovaných vozidel bych nehovořila. V posledních letech je pravdou, že počet registrovaných (provozovaných) vozidel mírně stoupá, ale o nějaký velký příliv se určitě nejedná. K dnešnímu dni na Kralupsku evidujeme celkem 24.527 provozovaných motorových vozidel. Od června letošního roku je změněna místní příslušnost, tzn. že vybrané úkony registru vozidel je možné vyřídit na kterémkoli registru vozidel a není tedy nutné ctít svou místní příslušnost. Proto občané Kralup, kteří pracují například v Praze, využívají registrů pražských a naopak občané „mimo kralupští“, pro které je pohodlnější využít náš odbor dopravy, zavítají raději do Kralup. Co se týče druhé části otázky, pak přehledy a statistiky motorových vozidel, která připadají na jednu domácnost, eviduje ve svých databázích Český statistický úřad, kdy v rámci vyplňování dotazníku při sčítání lidu shromažďuje tato data. My tato data neevidujeme.

Jak byste ze svého úhlu pohledu obecně zhodnotila chování řidičů na silnicích? Našla byste nějaký nešvar, který je typický především pro kralupské řidiče?

Působila jsem osm let na MP v Kralupech nad Vltavou, kde jsem měla možnost chování řidičů poznat přímo na místě „in natura“. Je pravdou, že v poslední době roste agresivita a neohleduplnost samotných řidičů a mnohdy i spolujezdců. Řidiči čím dál více nerespektují pravidla, předpisy nebo dopravní značení a naopak své jednání ospravedlňují a poukazují na ostatní řidiče. V mnohých případech se snaží najít takzvané „skuliny“ v zákonech, které pak využívají ve svůj prospěch prostřednictvím právních zástupců, či pochybných „pojišťoven proti pokutám“. V případě kralupských řidičů se nejčastěji jedná o prohřešky v oblasti parkování a rychlosti.

Existuje pro odbor dopravy nějaké nejpalčivější téma, se kterým se aktuálně nejvíce potýkáte?

Nevím, z jaké strany nyní uchopit Vaši otázku… ale odpověděla bych spíše tak, že je pro nás úředníky čím dál více složitější sledování koloběhu neustálých legislativních změn a zároveň nedostatek úředníků, na které se zvyšují požadavky na vzdělání a předchozí odbornou praxi. Pak o úřednickou práci není na trhu práce takový zájem.

Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ

Autor:KZ