Připomínka vlečky buštěhradské dráhy

Obyvatelé Kralup, zvláště ti, kteří jdou na nádraží, si nemohou nevšimnout nové lavičky v Nádražní ulici. Je umístěná na železniční nápravě s mohutnými ocelovými koly. Byla sem instalována v rámci akce „Zmizelá tvář Kralup“.

Podrobnosti k instalaci pamětní lavičky přineslo Kralupské televizní zpravodajství na svém videu 11. prosince 2017. Prozraďme, proč právě zde, a co má železniční lavička našim čtenářům připomínat. Je to místo, kterým kdysi procházela vlečka železniční tratě buštěhradské (kladenské dráhy). Buštěhradská dráha byla slavnostně otevřena 23. února 1856 a končila u nádraží, které bylo v té době v budově s číslem popisným 34. Stojí dodnes v Prokopově ulici. Od nádraží pokračovala jednokolejná vlečka k překladišti uhlí na levém břehu Vltavy. Měla délku 600 metrů.

Vedle překladiště uhlí, kde se uhlí překládalo ze železničních vagonů do dřevěných nákladních člunů, stály od roku 1856 loděnice, kde se tyto čluny vyráběly. O něco později se zde stavěly i parníky s kolesovým pohonem určené k tažení člunů.

V té době však byla v provozu již pět let trať Praha – Podmokly a vlečka do přístavu tuto hlavní trať křížila. Vznikaly tak nebezpečné situace a několikrát došlo ke srážce vlaků. Proto při rozšiřování podmokelské trati o další kolej v roce 1928 bylo toto křížení zrušeno a koleje k přístavišti byly napojeny přes třetí kolej ze spádoviště u železničního mostu na vlečku cukrovaru. Přes křižovatku ulice Nádražní, Husova a Žižkova však vedla vlečka i nadále. Bylo tehdy běžné vidět nákladní vlaky jedoucí po kralupské ulici. I když překladiště uhlí u řeky brzy zaniklo i s loděnicí, sloužila vlečka hlavně průmyslovým závodům, které byly umístěny v tomto areálu.

Ing. Josef Stupka

Autor:KZ