Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ Kralupy: Vždy v obraze skrze sociální sítě města

Aleši, jsi zakladatelem a správcem sociálních sítí MěÚ Kralupy, můžeš je všechny krátce představit?

Když jsem na MěÚ nastoupil, byla funkční FB stránka města, která měla již v té době velmi slušnou návštěvnost. Postupem času se ji podařilo ještě navýšit, což mě samozřejmě těší. Vše je dáno i rozšířeností FB jako celku. Mezi další sociální sítě patří Instagram, Twitter a YouTube. Jsem moc rád, že mi tehdejší paní tajemnice (Mgr. Petra Urbanová) dala v této věci volnou ruku. Myslím, že se mi ji tehdy podařilo přesvědčit, že tyto věci budou ku prospěchu.

Na co je jednotlivý z těchto kanálů zaměřen?

Facebook informuje o všech nejdůležitějších událostech ve městě, a to ve formě „audio-video-text“. Krátké zprávy, komentáře či jiné zajímavé odkazy přidávám rovněž na Twitter. Naopak Instagram představuje město prostřednictvím fotografií z trochu jiného pohledu, přestože i zde reaguji na aktuální události (např. fotky z Dnů Kralup, Adventních slavnostní atd.). Stránka zároveň slouží jako ideální marketingový nástroj, díky němuž lze město snadno propagovat v celorepublikovém měřítku. Myslím si, že máme v tomto poměrně značnou výhodu, neboť Kralupy byly jedním z prvních měst, které s touto formou propagace začaly. YouTube kanál využíváme pro propagaci Kralupy TV a dalších video bonusů. Jedná se o další velmi důležitou síť, která nabrala za poslední roky na síle.

Která z těchto sítí má u spoluobčanů největší oblibu a proč?

Je to Facebook. Je to dostupná a nejvíce rozšířená síť obecně. Mnozí občané sledují stránku hlavně z toho důvodu, aby jim neunikla nějaká velmi důležitá informace. Informační spektrum je hodně pestré, a rovněž motivy sledujících, jsou mnohdy velmi odlišné.

Jaké je věkové rozložení „sledujících“?

Facebookovou stránku sledují teenageři i senioři, tam je to věkové rozpětí opravdu hodně široké. Podobně je tomu ale i u YouTube kanálu. I senioři totiž čím dál častěji přechází na chytré telefony, kde je YT aplikace v podstatě v základní výbavě. Zároveň i v nových televizích, které se prodávají s operačními systémy, je dnes YouTube k dispozici. Sledování Kralupy TV je tedy nyní velmi pohodlné. Stačí mít náš kanál „v oblíbených“ a systém uživatelům nová videa sám generuje.

Co se týče twitterového účtu, tak tam bych to odhadoval na uživatele především mezi 25. a 40. rokem. V Česku tato síť není sice až tolik rozšířená, ovšem hojně s ní pracují zejména novináři a mediální komentátoři. To je pro mě (potažmo pro město) velmi důležité. Instagram je pak (pochopitelně) v režii spíše mladších ročníků, ovšem oblibu si za poslední roky našel i u starších. Obliba této aplikace roste, přibývá nejen nových uživatelů, ale i nástrojů, kterými lze fotografie a filmy zvýrazňovat.

Jak často vkládáš nové příspěvky?

Kromě YouTube, kde je to cca jednou za tři dny (záleží na okolnostech), jsou všechny sítě aktualizovány každý den.

Kterou ze sítí spravuješ nejraději?

Pravděpodobně Instagram. Když se povede pěkná fotka, která se navíc líbí i lidem, je to moc fajn. Největší radost mám ale z našeho YouTube kanálu. Velmi jsem stál o vytvoření kralupského televizního archivu, a přestože cesta k cíli nebyla úplně snadná, tak nyní máme neuvěřitelně obsáhlou „kroniku města“, která je všem lidem k dispozici.

Jak řešíš politickou vyváženost příspěvků?

Řeším ji pouze intuitivně. I kdyby se člověk přetrhl, vždy se najde někdo z davu, kdo řekne: „Ty upřednostňuješ toho a toho.“ nebo „Tohle jsi napsal s tím a tím záměrem.“ Zároveň je ale fajn, když za mnou kdokoliv přijde do kanceláře s tím, že by „rád dostal slovo“. Dostane ho.

Zasahuje ti někdo do obsahu?

Do obsahu mi nikdo nikdy nezasahoval. Některé příspěvky ale dávám k náhledu příslušným zaměstnancům úřadu k autorizaci. Především odborněji zaměřené texty/videa je třeba konzultovat s úředníky resp. vedoucími jednotlivých odborů. Tímto jim i chci touto formou poděkovat za skvělou spolupráci. Ještě se mi nikdy nestalo, že by mě někdo z nich odmítl, případně si na mě nechtěl udělat čas.

Máš nějakou ambici, které bys chtěl v rámci sociálních sítí dosáhnout?

Přál bych si, aby se nám ještě navýšil počet odběratelů YouTube kanálu. Ve srovnání s jinými městy jsme na tom sice velmi dobře, ale stále je zde na čem pracovat.

Co komentáře u příspěvků, platí tu (jako všude jinde v online světě), že anonymní identita skýtá prostor pro agresi bez hranic?

Ano, samozřejmě. Někdy mám dojem, že někteří lidé internet ani k ničemu jinému nepoužívají. Ale s tím se jednoduše nedá nic moc dělat. Cestou cenzury bych ale jít nechtěl, přestože jsem v nedávné minulosti některé hodně vulgární komentáře nakonec přece jen odmazal.

Jak reaguješ na negativní reakce v komentářích?

Pokud je reakce negativní, ale kultivovaná, nemám problém s odpovědí. To ostatní už je velmi „křehká“ disciplína, ve které nelze zvítězit. Buď se nadává „na něco“, nebo „na někoho“. Někteří lidé jednoduše nedokáží přijmout hlavně to, že určité věci nejdou přesně podle jejich představ. Celkově je ale hodně těžké to nějak plošně hodnotit. Někdo je na FB „horká hlava“, ale v reálu je to zcela opačně. S mnoha „hejtry“ se osobně znám, jiní mi píší, třeba se u mě i zastaví. Lidé se však celkově potkávají čím dál méně, a to je to největší neštěstí. Textová komunikace vede mnohdy k mnoha nedorozuměním, díky nimž pak vznikají mezi lidmi úplně zbytečné propasti.

Co by ti mohla splnit pomyslná zlatá rybka, kdyby byla (v rámci sociálních sítí)?

Hezká otázka. Ale nemůžu říct, že bych měl v tomto nějaké přání. V tomto odvětví nelze nikdy říct, že už je vše hotovo. Život na sociálních sítích „kopíruje“ běh událostí kolem nás, a právě nejzábavnější na tom všem je ona cesta.

ANDREA JŮNOVÁ, ŠÉFREDAKTORKA

Autor:KZ