Ke konci minulého roku proběhlo hlasování zastupitelstva k projektu FINEP, plán rozvojové lokality byl schválen. Jaká bude plánovaná občanská vybavenost místa? Jaké benefity projekt financovaný investorem přinese?
Celá Nádražní ulice projde změnou k nepoznání, vznikne z ní nová městská třída, která celkově provzdušní prostor, bude vybudováno nové napojení autobusového terminálu, přibude další parkovací dům se službami či obchody.
Dalším benefitem bude volnočasový areál u Vltavy, veřejné hřiště či venkovní posilovna, základní i mateřská škola, komorní společenský sál. V oblasti vznikne 700 bytů, byty budou nabízeny ve třech formách: nájemní, družstevní a v osobním vlastnictví. K bytům bude náležet 775 parkovacích stání, kde bude možné vozy na elektrický pohon rovnou dobíjet.
Investor v oblasti vysadí 122 stromů, projekt počítá celkově s 5303 m2 plochy nové zeleně, což tvoří 16 % zeleně v poměru k zastavěné ploše, projekt rovněž myslí na vsakování vod. Všechny bytové domy budou postavené tak, aby je neohrozily povodně (dolní byty budou v dostatečné výšce nad terénem).
Velkými výzvami projektu jsou doprava a parkování spojené s přílivem tisíců nových obyvatel. Je však nutné podotknout, že projekt bude vznikat po etapách v horizontu 13 let.
Rozhovor s…
Liborem Lesákem, místostarostou města
Pane místostarosto, hlasoval jste pro projekt, v čem vidíte jeho hlavní přínosy pro občany a lokalitu?
Území, o kterém se bavíme, je bývalá plocha po lihovaru, jatkách, firmě AERO Vodochody – vše bylo postupně vybouráno, mnoho let leželo ladem, při příjezdu do Kralup to nebyl hezký a důstojný pohled v kontextu toho, čím si přeji, aby Kralupy byly. Soukromý vlastník pozemku chce zde za peníze investora budovat, Kralupy to nebude nic stát, za mě je to jednoznačný prospěch pro občany a rozvoj města.
A co obávaná zhoršená dopravní situace vlivem přílivu nových obyvatel?
Zatížení lokality větším počtem obyvatel bude, na druhou stranu je v územní studii naplánovaná nová školka, sportoviště, komunitní centrum, to vše bude přístupné komukoliv, ne jen novým rezidentům. Zmiňované výhody u mě převážily nad navýšením dopravy, což byl důvod toho, proč pro projekt někteří kolegové nehlasovali. Doprava by se měla časem vyřešit novým sjezdem z obchvatu, navíc se chystá i studie proveditelnosti pro další most, který by ústil z ulice U Dýhárny do centra.
Co se podařilo pro občany získat navíc v rámci delšího vyjednávacího procesu s investorem?
Smlouva se vyvíjela skoro dva roky, vyjednávaly se výhody pro město – směna pozemků přináší výstavbu nové Nádražní ulice, tj. celý prostor před autobusovým terminálem, parkovacím domem a novou bytovou zástavbou se rozšíří, vznikne nová komunikace, nová zeleň, bude to hezčí než teď, zlepší se průjezdnost pro najíždějící autobusy do terminálu. Za peníze investora byla vypracována i projektová dokumentace k této komunikaci, dále investor věnuje 10 milionů korun na výstavbu školky, dalších deset milionů korun na výstavbu odpočinkové zóny u Vltavy nebo cokoli jiného, co si pro občany vymyslíme.
Co si myslíte o počtu plánovaných bytů a parkovacích míst, je to dostatečné?
Na rovinu – nebude, ve smlouvě je jedno parkovací místo na jeden byt, developer tvrdí, že to dle budoucích trendů (sdílené dopravní prostředky, plánovaný zákaz vjezdu aut do Prahy, ponechání služebních aut v garážích zaměstnavatelů) bude dostačovat, lidé mohou jezdit vlakem, ne každý mladý člověk bude vlastnit auto, nebude tedy třeba tolika míst. Situaci může pomoci řešit i parkovací dům, kde se parkuje v cyklu 24 hodin, tito rezidenti by střídali parkující, kteří by odjeli do svých domovů po cestě vlakem ze zaměstnání.
Čím byste uklidnil spoluobčany, kteří mají strach z přílivu větší vlny nových obyvatel?
Je nutné si přiznat, že to řeší všechna města kolem Prahy, některé lokality to mají již za sebou, například jihozápadní část Prahy (Říčany, Úvaly, Dolní Břežany, Kamenice), tam se zvedly počty obyvatel dvakrát až třikrát tolik, je to tím, že je v Praze ohledně bytů neskutečně draho, tak se developeři zaměřili na tuto severní část, zjistili, že lokalita Kralup, ze které jste vlakem na Masarykově nádraží za 35 minut, je pro zájemce o bydlení velmi lákavá. My se, ač to není možná vidět, na tento rozvoj města již delší čas chystáme – co se týká škol, v letošním roce dokončíme výměnu elektroinstalace, tím budou školská zařízení zrekonstruovaná, tudíž by nemělo dojít k žádným haváriím, navíc v každé nové lokalitě, co se bude stavět, požadujeme po investorovi novou školku, aby rodiče nemuseli děti vozit do města a zahlcovat dopravu. Na podzim budeme soutěžit přestavbu pivovaru, kde budou rozšířené prostory knihovny, DDM, ZUŠ, čímž vzroste kapacita těchto služeb o 50 %.
Problém Kralup je, že nemáme nemocnici, tam se bude muset dojíždět, nicméně trh si poradí i v tomto, věřím, že do města přijdou noví mladí lékaři, že jim investoři nabídnou prostory pro ordinace. Hezkým příkladem je ještě nedávný nedostatek zubních lékařů, nyní máme ve městě dvě nové soukromé zubní kliniky.
Je třeba si rovněž uvědomit, že s příchodem nových obyvatel vzrostou příjmy do rozpočtu města, když se počet obyvatel přehoupne přes 20 tisíc, bude mít město lepší koeficient rozpočtového určení daní, ale zdejší podnikatelé se musí snažit, aby obyvatelé utráceli tady v Kralupech – i přes to, že konkurence pražských nákupních zón je silná. Kralupy jsou na tom, co se sportování, cyklostezek a výletů týká, velmi dobře, již dávno nejsou jen městem, kde je chemička, což skýtá dobrý prostor pro trávení víkendů na území města, z čehož mohou profitovat zdejší drobní živnostníci.
Jaká je vize ohledně družstevních a nájemních bytů Finepu?
Finep bude nabízet všechny tyto modely. Trendem bude družstevní vlastnictví, družstvo pomáhá jednotlivým zájemcům v tom, že dosáhnou snadněji na hypotéku, jednotlivci nemusí mít počáteční finanční vstup, což je pro mladé lidi vítaná šance. Mladí začínají mít rovněž tendenci žít celý život v nájemních bytech místo úvazku k hypotéce na 20 a více let, netíhnou k vlastnímu majetku, nemají problém odstěhovat se blíže k lokalitě nové práce, nájemní ceny bytů by se měly postupně celkově snižovat.
JAK TO VIDÍ…
Ing. Marek Czechmann, starosta města
Pane starosto, v čem vidíte mínusy či rizika projektu?
Z mého pohledu vidím jediné možné riziko, a to zahuštění dopravy v centru města – ulice Žižkova, Havlíčkova, Jodlova a kruhový objezd u úřadu. Vzhledem k tomu, že Finep hodlá dělat realizaci domů na etapy, jsem optimista a doufám, že do té doby vznikne obchvat Kralup, případně jeho část, čímž umožníme budoucím obyvatelům sídliště výjezd ne přes centrum, ale rovnou směr obchvat. Jiné zápory nevidím, naopak vidím klady, hlavní je ten, že se nám vylepší vzhled přednádražního prostoru, kde jsme zrealizovali parkovací dům a autobusový terminál – vedle těchto nových staveb je nevzhledné zbořeniště.
Co se od investora nepodařilo získat v rámci náročného dvouletého vyjednávání?
Někteří zastupitelé by chtěli firmu Finep tlačit k ještě větším příspěvkům pro město a ke zmenšení počtu domů (nyní jich je v územní studii 13). Dále část zastupitelů nechtěla souhlasit se směnou pozemků, která není 1:1. Finep však městu rozdíl doplatí.
Pro město bude další rozvoj výzvou, bude to znamenat přinejmenším nepolevit ve snaze rozvoje další občanské vybavenosti. Chybí nám tu například obchodní střediska, všichni Kralupští musí jezdí za nákupy do Prahy, což si myslím, je špatně.
Co výška domů? Není to příliš?
V rámci územní studie byla stanovena maximální výška domů tak, aby dominantou centra města zůstaly stavby kostela a bývalého pivovaru. Z tohoto pohledu byla stanovena maximální výška na sedm nadzemních podlaží.