Výsledky ankety ukazují na nedostatek obchodů v Kralupech

V prosinci 2021 jsme uskutečnili anketu, v níž jsme se občanů ptali na to, zdali je v Kralupech nad Vltavou dostatek obchodů, ve kterých lokalitách chybí, a které konkrétní obchody by si lidé ve městě přáli otevřít. Anketa probíhala dva měsíce a byla uveřejněná jak v tištěném Kralupském Zpravodaji, tak v internetové verzi. Prostřednictvím hlasovacích lístků se zúčastnilo 38 občanů, skrze webový formulář hlasovalo celkem 524 občanů. Anketa však nezohledňovala věk, pohlaví ani jiné údaje o respondentech. Z výsledků ankety lze zobecnit, že by si oslovení Kralupané přáli nejen rozšířit obchody do dalších částí města, ale byli by rádi i za širší nabídku sortimentu.

Necelých 500 respondentů si myslí, že je ve městě nedostatek obchodů, pro ostatní oslovené je současný stav obchodní vybavenosti dostačující.

V dalších anketních otázkách týkajících se lokalit a sortimentu mohli dotazovaní zaškrtávat více odpovědí. Třebaže jsou obchody ve větší míře soustředěny do městské části Lobeček, 135 oslovených občanů by tuto lokalitu o další obchody rozšířilo. Téměř srovnatelný počet dotazovaných (celkem 131 občanů) by obchody uvítal v Mikovicích, kde v současné době fungují pouze menší samoobsluhy.

Největšímu počtu respondentů však chybí obchody přímo v centru města (celkem 237 občanům). Z těchto výsledků u 103 občanů vyplývá jejich potřeba zvýšit počet obchodů právě s potravinami.
397 respondentů by rádo zvýšilo nabídku obchodů s oděvy a obuví. Tento sortiment zboží získal v anketě největší počet hlasů. Občané by rovněž uvítali více obchodů s elektrem a domácími potřebami (celkem 57). Mezi odpověďmi v tištěných hlasovacích lístcích se objevily konkrétní obchody, které by si lidé přáli v Kralupech otevřít. Konkrétně zmiňovali Kaufland, Deichmann, Tescomu, Orion, DM drogerii, Decathlon, Pepco, KIK, Billu, Albert, Reserved, Datart, T-Mobile či Sephoru.

Možností, kde vybudovat nové obchody či dokonce obchodní zóny ve městě, je málo. Zastupitelé v loňském roce neschválili prodej pozemku v městské části Lobeček (v blízkosti společnosti MERO ČR, a.s.), jehož plocha je dle územně plánovací dokumentace určena k výstavbě obchodní zóny, na němž chtěla společnost Logistic areal Kralupy Retail, s.r.o. realizovat výstavbu retailového parku. Opakovaným názorem zastupitelů, kteří s prodejem pozemku nesouhlasili, bylo dosavadní silné zastoupení obchodních řetězců právě na této straně řeky.

(Podrobnější odůvodnění bylo uvedeno v KZ/12/2021, pozn. red.) Další potenciální plocha určená pro průmysl se nachází nad železniční stanicí v Mikovicích (ÚS 06). Prozatím se ale nenašel investor, který by přišel s konkrétním záměrem. V blízké budoucnosti by se však měla nabídka menších obchodů rozšířit do centra města. S obchodními prostory se počítá v rámci dostavby bloku domů v ulici Vaníčkova a Palackého náměstí společností Rezidence Kralupy, s.r.o.

Autor:KZ