Jaký je aktuální stav plánovaných developerských projektů?

Lobeč: V září roku 2022 bylo vydáno územní a stavební povolení. Obyvatelé sousedních věžáků v rámci právního zastoupení podali odvolání proti stavbě (pravděpodobně z obav o dopravní obslužnost v místě.). Od prosince 2022 Krajský úřad Stč. kraje přezkoumává rozhodnutí. Jde však o rozvojové území, které je na tyto stavby v územním plánu určeno. Následně je nutné vyčkat na rozhodnutí nadřízeného správního orgánu.

Minice: Zástupci města a stavebního úřadu jednají s developerem o rozdělení záměru do více etap. Projekt obsahuje tři etapy: 1) centrum – bytové domy, rodinné domy a školku, 2) rodinné domy, 3) řadovky. Tamější lidé mají obavy z dopravní situace po nárůstu obyvatel v lokalitě, v místě je totiž jen jeden hlavní dopravní uzel. V lokalitě byla z tohoto důvodu provedena dopravní studie, která kapacitní obavy vyvrátila. Lidé zde žijící se rovněž obávají ztráty komfortu poklidného života, založili tedy spolek pro hájení svých zájmů – Okrašlovací spolek Minice, který zažaloval městskou samosprávu ohledně plánované výstavby. Město soudní spor s tímto spolkem vyhrálo, soud neshledal žádná pochybení.
Aktuálně se řeší příjezdová komunikace k plánovanému novému areálu – přivaděč Nehošť, zatím nebylo vydáno rozhodnutí, což brzdí výstavbu jako takovou. Ve věci byla dále Minickými podána podjatost na městskou samosprávu (na dotčený stavební úřad i MěÚ Kralupy). Výsledek řízení dosud není znám.

Finep: Na tento projekt je od srpna 2022 vydáno územní rozhodnutí – na prvních osm bytových domů a komunitní centrum. Aktuálně se řeší dokumentace, horkovod se společností Synthos, dále podoba školky a Nádražní ulice. Teprve po žádosti o stavební povolení na Nádražní ulici a bytové domy bude zahájena stavba, která bude vznikat po etapách, nejprve budou postaveny první dva domy.
Andrea Jůnová

Vyjádření Ing. Petra Listíka, předsedy Komise výstavby a rozvoje města:

Nová výstavba na území našeho města

Výstavbu a další stavební aktivity na území našeho města usměrňuje zejména platný územní plán. Náš územní plán již více než 20 let vymezuje lokality určené pro výstavbu a žádné zásadní rozšíření tohoto území v uvedeném období neproběhlo a v současnosti se ani nechystá. Zvýšená poptávka po pozemcích a novém bydlení na konci desetiletí přinesla jen větší aktivitu vlastníků ve využití svých pozemků. Větší stavební aktivitu vidíme všichni kolem sebe a Kralupy nejsou výjimka. Předmětem zájmu menší, ale o to hlasitější části veřejnosti, jsou zejména tři rozvojová území – Lobeč (Územní studie 02, investor p. Kohout), Minice (ÚS 12 a 13, investor Terasy Minice s. r. o.) a „Za nádražím“ (ÚS 09, investor Rezidence nad Vltavou a. s.).

Stručný popis jednotlivých lokalit pro nezasvěcené čtenáře:

1. LOBEČ – ZA PANELOVÝMI DOMY. Jedná se o výstavbu tří bytových domů v ploše, která navazuje na stávající zástavbu bytových domů. Schválená územní studie předpokládá výstavbu cca 128 bytů. Nové bytové domy výškově odpovídají stávajícím domům. Dopravně je území napojeno z Hálkovy ulice kolem stávajících bytových domů. Parkovací stání jsou umístěna z části v suterénu bytových domů a v menší části na povrchu. Předmětem kritiky některých občanů je zejména dopravní napojení kolem stávajících domů. Napojení jen přes plánovaný přivaděč na Hostibejk by ve skutečnosti nefungovalo a musela by být fyzická zábrana mezi novým a starým. Kladem, který není zcela samozřejmý je vznik nových bytů v místě, kde to územní plán dlouhodobě předpokládal. Výstavba v tomto území byla plánována již více jak před 30 lety. Dalším kladem je umístění parkování do podzemí a rekonstrukce stávajícího parkoviště u Hálkovy ulice.

2. MINICE – MINICKÉ STRÁNĚ II. Návrh výstavby předpokládá realizaci rodinných domů a bytových domů včetně mateřské školy a obchodních objektů. Územní studie předpokládá cca 360 bytových jednotek. Zhruba polovina je umístěna v bytových domech o 3 až 4 podlažích a druhá polovina v rodinných domech. Dopravně je území napojeno novou komunikací Nehošťská navazující na stávající komunikaci v ulici Ke Studánce. Parkování je umístěno na pozemcích rodinných domů a v požadovaném množství i u jednotlivých bytových domů, není tudíž potřeba budovat samostatné společné parkoviště. Kritika plánované výstavby vychází zejména ze strachu z dopravní zátěže stávajících obyvatel. Z části je vedena prostou lidskou obavou z nových věcí, ze zvyku na stávající prostředí a neochoty akceptovat jeho změnu. Realizace výstavby je podmíněna výstavbou komunikace Nehošťská, která může být v budoucnu napojena na připravovaný obchvat Kralup (propojení D7 a D8). Rozptýlení dopravy napomůže i realizace dalšího napojení na Hybešovu ulici, kterému ale zatím zčásti brání někteří místní majitelé pozemků. Připomeňme si, že za posledních 20 let bylo nad Minicemi vybudováno obdobné množství bytových jednotek, a dopravní kolaps na Hybešově ulici nevznikl. Kladně hodnotím navrženou uliční síť, která respektuje tvar terénu, komfortní uliční prostor se zelení, pěší prostupnost, vymezení prostor pro veřejné prostranství a komerční vybavenost, také návrh mateřské školy. Největším plusem ale bude realizace komunikace Nehošťská, která obslouží i některé stávající zástavby a umožní kulturní přístup do celého území.

3. „ZA NÁDRAŽÍM“. Záměrem investora je výstavba 13 bytových domů o 6 nadzemních podlažích s 1 ustoupeným podlažím. V území je plánován přízemní komunitní pavilon. Územní studie předpokládá cca 750 bytových jednotek. Dopravní napojení je vedeno přes kruhovou křižovatku Jodlova x Mostní x Erbenova po Jodlově ulici. Parkovací místa pro rezidenty jsou řešena v přízemí bytových domů a na povrchu u bytových domů. Malá část je umístěna do ulic. Celkem studie předpokládá 895 parkovacích míst. Kritizován byl zejména počet parkovacích míst a dopravní zátěž v centru města. Komise výstavby už při zpracování zadání územní studie požadovala vytvořit parkovací stání nad rámec normativů. To se nakonec podařilo. Problému s dopravní obsluhou jsme si všichni vědomi. Výstavba v území bude rozložena do více let a tak bude prostor problém s dopravou řešit. Po realizaci obchvatu by měla výrazně poklesnout dopravní zátěž v Mostní ulici. Nechceme na to spoléhat, a na základě návrhu komise výstavby zadáme vypracování studie na umístění nového mostu přes Vltavu zhruba v místě stávajícího potrubního přemostění. Jako další minus, které není tak často zmiňováno, je bohužel otevřená uliční čára. Náš požadavek na spojitou zástavbu nebyl z mnoha důvodů akceptován. Kladným příspěvkem této lokality bude vybudování dostupného bydlení v těsné blízkosti dopravního uzlu. Dále město vzneslo, už při zpracovávání územní studie obsahující výstavbu obchodního centra, požadavek na rozšíření (jinak řečeno narovnání) Nádražní ulice. Rozšířením prostoru pro Nádražní ulici získá na ceně městský pozemek pod bývalou provizorní výpravní budovou, kterou město po dlouhých jednáních odkoupilo od Českých drah. Tím se otevírá možnost v tomto prostoru vybudovat obchodní prostory nebo rozšířit možnost parkování v těsném sousedství nádražní budovy. Kladem všech lokalit společně je přístup investorů, který byl zatím vstřícný a přístupný diskuzi.

REAKCE VEŘEJNOSTI

Obavy některých obyvatel žijících v těsné blízkosti výše zmíněných lokalit chápu. Budoucí zvýšený ruch a změna prostředí kolem jejich domova je znervózňuje. To ale neznamená, že jsou jejich výhrady opodstatněné a zásadní. O tom ale rozhodne státní správa. Je možné, že se najdou nějaké formální nedostatky, na kterých se realizace zadrhne. Podstatné věci to ale nebudou. Je mezi námi ale také velká skupina obyvatel, která hledá nové bydlení, nebo lidí odjinud, kteří by chtěli v našem městě bydlet. Ti se spíše vyptávají, kdy se začne stavět, kdy budou nové byty k dispozici a proč to tak dlouho trvá. Snažili jsme se, aby připravovaná výstavba financovaná soukromými investory dopadala co nejméně na ty obyvatele, kteří si již svůj dům či byt pořídili v minulosti. Jsem přesvědčený, že rozvoj našeho města je potřebný. Občanská vybavenost je schopná další obyvatele obsloužit. Z Kralup se na konci 19. století rychle stalo město a žije se nám tady dobře. Rozvoj je nutný pro udržení kvality.

Vyjádření investora k projektu Terasy Kralupy – Minice

Každá nová výstavba v našem okolí budí obavy. Ať už je to nárůst dopravy nebo ztráta komfortu, je to přirozená obava každého z nás. Mimochodem, stejné obavy měli před lety starousedlíci, když se do jejich poklidné lokality nastěhovali současní obyvatelé, a časem se ukázalo, že spolu dokážou všichni v klidu žít.
Snažíme se proto také projekt Minice připravit co nejohleduplněji, aby se minimalizovaly všechny dopady na současné obyvatele.

Jednou z obav je nárůst dopravy – obě provedené nezávislé dopravní studie prokázaly, že nárůst dopravy bude bez výrazné změny a v normě. Navíc žijeme v době, kdy se pozvolna mění životní styl – kulminuje růst dopravy – sílí trend využívání MHD, car sharing a jízdy na kole či koloběžkách, řada lidí preferuje práci z domova, tedy oproti zpracovaným dopravním studiím lze dokonce odůvodněně předpokládat ještě nižší nárůst.

Projekt přináší navíc do lokality krásnou architekturu od renomovaných architektů. K tomu velké množství zeleně, důmyslné prvky pro udržení vody v krajině, občanskou vybavenost a místa k setkávání, což zde chybí. Věříme, že to vše pomůže propojit současné obyvatele s novými sousedy a vytvoří se příjemné místo pro život.

Vyjádření Okrašlovacího spolku Minice:

Okrašlovací spolek Minice (dále jen OSM) byl často napadán, že brání rozvoji města, což je manipulativní tvrzení. OSM se brání masivnímu nárůstu obyvatel bez dalšího souvisejícího rozvoje zejména dopravní infrastruktury a občanské vybavenosti. Dvě dopravní studie, které k tomuto projektu vznikly, tak jsou přinejmenším diskutabilní. Kralupy mají a dlouho mít budou jen jeden most přes řeku a obchvat města je v nedohledu. Také se bráníme, aby se v Minicích kromě akceptovatelných rodinných domů stavěly několika patrové bytovky a dlouhé řady řadových domků, které do lokality vůbec nepatří! A ano, Minice byly a jsou klidnou lokalitou, a právě pro svůj klid ji vyhledávají i rodiny s dětmi, které nemusí mít strach pustit je na ulici, aby je nezajelo auto. A řečnická otázka na závěr: Proč někteří představitelé města dlouhodobě bránili veřejné diskuzi, když jsou projekty takovým přínosem? A nemají především hájit zájmy stávajících obyvatel?

Alice Nemčok

Vyjádření starosty města Libora Lesáka k názoru opozice a OSM:

– všechny projekty jsou naplánovány na jednotlivé etapy a jejich výstavba je rozvržena na období 2 – 10 let;
– územní plán města a všechny jeho změny prošli veřejným projednáním o které jsou občané informováni na veřejných deskách města;
– město je připraveno na rozvoj i nárůst obyvatel a dále připravuje nové projekty pro zajištění kvalitního života obyvatel:
–  vybudován parkovací dům a autobusový terminál;
–  byla dokončena rekonstrukce plaveckého bazénu;
–  začíná rekonstrukce sladovny pivovaru čímž budou navýšena místa v DDM, ZUŠ a knihovně;
– byla dokončena rekonstrukce kuchyní a rozvodů v ZŠ Gen. Klapálka a ZŠ Třebízského;
–  v letošním roce budou rekonstruovány odborné učebny v ZŠ Komenského a  ZŠ Třebízského;
–  je zadáno zpracování projektové dokumentace modernizace družiny a  kuchyně ZŠ V. Havla;
–  ZM byl odsouhlasen záměr na výstavbu nové ZŠ v areálu učiliště v Lobečku, a s Min. školství již                   probíhá vyjednávání o přidělení dotací na tento projekt;
–  ve všech rozvojových lokalitách jsou rezervovány plochy pro nové školky, v lokalitě Finep se již                     školka projektuje;
–  před dokončením je projekt na výstavbu nové sportovní haly, realizace započne v roce 2024;
– jsou připraveny projekty na kruhové objezdy v Lobečku a u Lidového náměstí , výstavbu                               provede KSÚS;
– bylo dojednána se středočeským krajem rekonstrukce komunikací Přemyslova a Hybešova v                        letošním roce;
– je zadáno výběrové řízení na průzkum možné výstavby nového mostu z centra do Lobečku;
– stav obchvatu viz článek.

Autor:KZ