Vystihnout duši města, najít něco, co jej jednoduše charakterizuje, a sloučit to do harmonického celku příjemného na pohled… To se povedlo Marii Štruncové, která před 10 lety vyhrála soutěž o nejlepší návrh městského loga. Jak svou práci hodnotí po letech? Udělala by nyní něco jinak? Těší ji vidět svoje dílo všude po městě?
Medailonek:
Marie Štruncová:
– webdesignérka, grafička;
– CET 21, Český rozhlas;
– aktuálně: grafička na vlastní noze (např. Zpravodaj z Velvarska, Natvrdel aj.).
Paní Marie, jaké okolnosti provázely vznik našeho loga?
Logo města tehdy vzniklo v mém profesním vakuu, ve kterém jsem se octla při nástupu na mateřskou dovolenou. Měla jsem téměř neomezeně času a žádné pracovní vyhlídky, potřebovala jsem se tudíž nějak zabavit.
Jaký to byl tehdy pocit vídat svoje dílo zhmotněné na všech možných propagačních materiálech města?
Z úspěchu jsem měla samozřejmě velkou radost. Předtím jsem pracovala jako webová grafička. S tvorbou log či korporátních identit jsem neměla vůbec žádné zkušenosti. Když to vidím s odstupem, tak to byl z mé strany (a i ze strany města) dost neprofesionální přístup. Myslím, že tak velké město by si zasloužilo větší péči a mělo by se více zaměřit na svoji prezentaci. Nejde totiž jen o logo, ale i o přístup k němu. Je velmi důležité si ukotvit principy, jak s logem pracovat dál. Postrádám nějakou jednotící linku, která by spojovala všechny grafické výstupy města.
Otevřela vám „výhra“ v městské soutěži dveře k nějakým dalším profesním cílům?
Po předání loga městu moje spolupráce s ním bohužel skončila. Proto musím konstatovat, že tato kooperace v mém kariérním životě nic významného nepřinesla.
Říká se, že v jednoduchosti je krása – řídila jste se tím při návrhu loga?
Určitě, u loga to platí na 1000 %. Logo Kralup bylo jedno z prvních, které jsem vytvořila. Za těch 10 let už jich mám na kontě daleko více. Na nich jsem pochopila, že udělat dobré logo je královská disciplína, kde koncentrujete mnoho myšlenek do minimálního tvaru. Udělat dobré logo je jako trefit hřebík na hlavičku.
Inspirací vám byly dvě z hlavních dominant města, jak to vidíte teď, postupovala byste stejně? Nebo by se tvůrčí cesta ubírala jinudy?
Ze symbolu mostu a řeky mám radost pořád, dodnes jsem nenašla nic, co by Kralupy symbolizovalo lépe. Logo bych ale asi nyní zpracovala jinak. Sebekriticky musím přiznat, že bych rozhodně volila jiný styl písma a upustila od barevné varianty, která je momentálně nejpoužívanější.
Vidím, jak město v průběhu posledních deseti let vzkvétá a mění se, z toho mám upřímnou radost. Nemůžu si proto odpustit můj pohled na to, jak město pracuje s logem a celkově přistupuje k marketingu jako takovému. Městu bych přála někoho, kdo by lépe pečoval o grafiku a o jeho celkovou prezentaci. Pokud se podívám třeba na Mělník nebo Slaný, což jsou svou velikostí srovnatelná města, pak Kralupy z mého pohledu dost pokulhávají. Za skvělou považuji třeba práci grafika v Mělnickém Mekucu. Ve Slaném mají zase šikovného grafika, který ilustruje svým nezaměnitelným stylem městské plakáty. Prostě to mají hezké. Jen ty Kralupy… Když vidím barevné logo Kralup na ještě barevnějším podkladu nebo příliš velké logo na zastávce autobusu, tak z toho moc dobrý pocit nemám. I když zase na druhou stranu, jisté vlaštovky tam vidím, třeba Zpravodaj, ten se zlepšil dost.
Čím jste se na poli grafiky zabývala v uplynulých letech? Z jakého počinu se těšíte nejvíce?
Těch posledních deset let dělám na sebe a mám opravdu různorodé klienty. Od energetických magnátů typu E.ON, CENTROPOL, přes Bidfood po menší firmy – např. ovocnáře ve Slaném, fitka, restaurace, kempy atd. Je to hodně pestré, jsem za to ráda. Asi největší potěšení mám momentálně z práce pro město Velvary, kde zároveň bydlím. Tomu jsem mimo jiné také navrhla logo – na to jsem opravdu pyšná. Tady na té práci je nejlepší, že se mě nějak víc týká. Když něco udělám, tak rovnou vidím, jakou to má odezvu. Ve Velvarech je spousta šikovných lidí a z věcí, které se tu dějí, mám velmi dobrý pocit. V posledních letech nám Velvary obzvláště kvetou.
Na čem pracujete nyní?
Momentálně mám spoustu drobných projektů. Hodně se to mění, ale nedávno jsem odevzdala plakát na Natvrdel, což je kulturní dýchánek, který pořádá místní spolek. Tímto bych vás ráda všechny pozvala v sobotu 2. 9. na Malvaňák do Velvar za kulturou. Nedávno se zase otevírala perníková expozice ve Velvarech, kde jsme ve spolupráci s naší „kulturistkou“ dělaly informační cedule… A spousta dalšího. Pořád je co dělat, naštěstí.
Máte nějaký profesní sen?
Snad jen dělat věci, které budou žít minimálně dalších deset let, tak jako je to třeba v případě loga Kralup. Také najít nějakou rovnováhu mezi volným časem a prací, což se mi mnohdy moc nedaří.
Děkuji za rozhovor.
Andrea Jůnová
Logo města bylo vybráno a schváleno městským zastupitelstvem 17. 6. 2013.