Terminál Roudnice nad Labem VRT představuje zcela novou éru cestování vlakem. Umožní například zkrácení jízdních dob mezi Roudnicí a hlavním městem na 19 minut. Správa železnic na jeho podobu a řešení vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž a už je dokončená i architektonická studie. V rámci jejího zadání účastníci navrhli také údržbovou základnu, která poslouží k servisu celého úseku vysokorychlostní tratě.
Terminál vysokorychlostní železnice vznikne u Roudnice nad Labem na úseku VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi. Bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany a místní hromadnou dopravou a zároveň jako bod systému parkovišť P+R pro dojíždění ze širokého okolí. Připravovaný terminál VRT využijí zejména obyvatelé jihovýchodní části Ústeckého a přilehlých oblastí Středočeského kraje. Nabídne rychlé železniční spojení (cestující se svezou rychlostí až 320 km/h) pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a také pohodlné spojení s Ústím nad Labem, Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní a mnoha dalšími městy u nás i v zahraničí. Umístění terminálu mimo městskou zástavbu nabídne dojíždějícím bezproblémové parkování.
Terminál je hotový v podobě architektonické studie a má svým architektonickým i technickým řešením symbolizovat novou éru železniční dopravy a infrastruktury v České republice, která se po dostavbě systému VRT napojí na celoevropskou síť vysokorychlostní železnice.
V rámci studie jsou zpřesněné některé významné detaily z vítězného architektonického návrhu. Celá budova i její okolí budou navržené tak, aby lidé, kteří na terminál přicházejí, strávili přestupy mezi hromadnou či individuální dopravou a rychlovlakem pouze minimum času. Při průchodu terminálem i příchodu k vlakům budou mít přirozená vodítka a vyznají se na místě i bez informačního systému.
V plánech je proto také lávka, která povede z parkovišť přímo k nástupištím a umožní vynechat prostor čekárny. Z toho mohou těžit zejména cestující, kteří využívají terminál pravidelně pro dojíždění za prací. V době zprovoznění trati již zřejmě nebude nutné si klasicky u pokladen kupovat papírové jízdenky.
Servisní údržbová základna obslouží celý úsek VRT Podřipsko. Je navržena se zelenou střechou a zahrnutí hlínou umožňuje přirozené chlazení celého objektu. Další výhodou je, že je zasazena do krajinného rázu, a tudíž nenarušuje panorama a je pro své okolí v podstatě neviditelná.
Zahájení stavby je naplánováno na rok 2027.
Studie proveditelnosti pro úseky RS 4 z Prahy do Ústí nad Labem, respektive do Německa, byla schválena 22. 12. 2020 Centrální komisí Ministerstva dopravy (CKMD). Tímto krokem může příprava postoupit do další fáze. Výstavba prvního úseku VRT Podřipsko s délkou bezmála 60 km bude zahájena v roce 2027. Jednotlivé etapy budou realizovány v různém čase, s postupným vylepšováním železničního spojení z Prahy na sever Čech.
Zdroje:
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/terminal-roudnice-nad-labem
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/praha-usti-nad-labem-drazdany