Neznalost zákona neomlouvá, pojištění odpovědnosti z provozu vozidel doznalo změn

Neznalost zákona neomlouvá, pojištění odpovědnosti z provozu vozidel doznalo změn, varuje Rostislav Louček

Od dubna loňského roku vešla v účinnost úprava zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. V čem se zákon změnil? Na co si dát pozor? A co je vůbec denním chlebem odboru dopravy? Kolik klientů ročně odbaví? V čem místní řidiči nejvíce hřeší?

Pane Loučku, začněme novinkou v oblasti pojištění odpovědnosti, o co jde?

V dubnu 2024 vešla v účinnost novela zákona č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Nejzásadnější zákonnou změnou od 1. října 2024 je, že pojistka vejde v platnost až uhrazením pojistného (dříve to bylo sjednáním).

Pokud si pojistník pojištění nehlídá, existují nějaké mechanismy, které ho upozorní, že už je čas?
Aktuální praxe je taková, že Česká kancelář pojistitelů v systému pravidelně kontroluje stav pojištění vozidel. Pokud je vozidlo nepojištěno, posílá ČKP provozovateli 5. den upozornění a vyzve jejich provozovatele k nápravě. Pokud nereagují, to znamená, že vozidlo není pojištěno více než 30 dní – informuje ČKP Registr silničních vozidel a místně příslušný úřad z moci úřední na základě rozhodnutí vyřadí vozidlo z registru. Pokud se provozovatel vozidla v rámci lhůty ozve, může proces vyřazení zastavit, ale musí uhradit náklady za probíhající správní řízení (2,5 tis. korun). Když však doloží, že se jen opozdil s platbou pojistky, poplatek se mu poníží. Pokud vlastník nepojištěného vozidla nechá věc zajít až do fáze přestupku, tj. že neodevzdá ve lhůtě registrační značky a osvědčení registrace vozidla, může jej toto zanedbání stát až 50 tis. korun. Od roku 2025 by měli být majitelé aut o končícím pojištění zavčas informováni SMS zprávou.

Co vše má odbor, který řídíte, na starosti?
Spadá pod nás např. Zákon o silniční dopravě (č. 111/1994 Sb.), kde v přenesené působnosti vykonáváme činnost týkající se taxislužby. Vydáváme průkazy řidiče taxislužby a evidenční nálepku taxislužby.

Dále je v naší působnosti Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 56/2001 Sb.). V rámci něho rozhodujeme o udělení či odejmutí oprávnění provozování stanice emisního měření, také osvědčení pro stanice. Vedeme registr silničních vozidel, kam se zapisují např. nová vozidla či přestavby vozidel, vydávají se registrační značky atd.

Dalším „naším“ zákonem je – Zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů (č. 247/2000 Sb.), což je de facto pole působnosti zkušebního komisaře. Rozhodujeme i o vydání registrací pro autoškoly, schvalujeme výcviková vozidla. Ale alfou a omegou je zkoušení nových adeptů, nebo rozšíření skupin řidičského oprávnění, případně přezkoušení, když si někdo „propije“ řidičák. V současné době máme v gesci 11 autoškol (nejen kralupských), téměř každý den probíhají zkoušky.

Dále se řídíme Zákonem o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.), v rámci něho vydáváme řidičské průkazy, včetně profesních průkazů. Druhá polovina agendy jsou dopravní přestupky řešené ve správním řízení, když nám státní či městská policie takový přestupek oznámí. Řešíme např. ty, za které je zákaz činnosti, také případy, kdy s řešením přestupku na místě (s policistou v terénu) přestupce nesouhlasí.

Máme na starosti i automatizované technické prostředky, jako např. úsekové měření rychlosti. Z taktických důvodů nebudu říkat, kolik jich je a kde. Místní to však určitě znají. Přesto dochází v těch místech k obrovskému počtu přestupků. Zákon totiž provozovatele vozidla zvýhodnil tím, že ho po spáchání přestupku (např. překročení rychlosti) vyzve, aby uvedl řidiče nebo zaplatil pokutu, body nejsou řešeny. Velkým problémem je však to, že lidé platí po splatnosti. Lhůta pro platbu je 30 dnů, 30. den však musí být peníze na účtu obce. Hodně případů takto končí ve správním řízení zbytečně…

Máte pro čtenáře nějaká zajímavá čísla? Kolik případů v rámci odboru řešíte během roku?
Za 11 měsíců uplynulého roku evidujeme na úsekovém měření 7,5 tisíce přestupků, zpracovávají je dva lidé. Přestupky v rámci parkování zpracovává jeden člověk, který připravuje výzvy, vratky, předvolání a správní řízení. V současné době je to z mého pohledu nedostatečný počet pracovníků. Při současném počtu přes 1000 přestupků za rok není v silách jednoho úředníka tuto agendu celou obsáhnout.
Pro představu, kolik lidí stihnete ročně odbavit?
V loňském roce (2023) jsme odbavili přes 12 tisíc klientů v rámci řidičských průkazů.
U technických průkazů a dovozů vozidel to bylo 7 a půl tisíce klientů. V letošním roce (do listopadu) vypadá statistika takto:

Služba                       Odbaveno klientů            Odbaveno objednaných
Řidičské průkazy        9371                                  3370
Dovozy vozidel             347                                    331
Technické průkazy     7684                                   2518

Co váš odbor nemá (oproti laickému předpokladu) v kompetenci?
Zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.). Rozhodování o uzavírkách a dopravním značení je v gesci stavebního odboru, pro mnohé asi překvapivě. Také lze dát takový podnět (když se v nějaké ulici jezdí rychle a občané chtějí upravit dopravní značení) na Komisi dopravy města Kralup. Komise podnět projedná a zaujme nějaké stanovisko k řešení, které následně předloží radě města.

V čem Kralupáci nejvíce hřeší, myslím nehody, parkování?
Celková statistika sice nepatří do naší gesce, ale z policejních statistik vím, že nejvíc dopravních nehod na území našeho města pochází z parkovišť u obchodních center. Dále je problematická Mostní ulice. Dost často řešíme i osoby, které soustavně řídí bez příslušného oprávnění.

Prozradíte nějaké lokální dopravní perličky?
Jako správní orgán rozhodujeme o zadržení řidičského průkazu řidiče, který něco spáchal. Jeden takový jsme zadrželi řidiči, který řídil pod vlivem alkoholu. Jel po dálnici, připojil se na ni v Nové Vsi, pokračoval směrem na Německo, ale v protisměru. Dojel až na sjezd do Roudnice, kde se otočil a jel na Prahu, ale opět v protisměru. To jeden nevymyslí. Naštěstí se nikomu nic nestalo.

Práce s lidmi není jednoduchá, jak se daří plnit přání klientů?
Tím, že není dána místní příslušnost, chodí na náš úřad i množství přespolních. Nezávisle jsme se s kolegy shodli na tom, že Kralupáci se chovají u přepážek slušně. S těmi cizími je to horší, ti jsou často arogantní. Kapitola sama pro sebe jsou cizinci, kteří chtějí česká řidičská oprávnění, musí splnit několik podmínek, což se jim při první návštěvě úřadu někdy nepodaří. Jeden takový žadatel nechtěl odejít od přepážky a dlouze a zbytečně ji blokoval (trojnásobek obvyklého času). Pohrozili jsme mu městskou policií. Mezitím na problémového muže nastoupili čekající občané, kteří chtěli vzít spravedlnost do svých rukou a potížistu od přepážky dostat. Tento člověk podal stížnost na kraj, ale byla zamítnuta z důvodu neoprávněnosti, nic se mu totiž nestalo. I takové máme dny…

Jak vypadají vaše „neúřední“ dny?
V neúřední dny komunikujeme se soudy, exekutory, policií – vyřizujeme potřebné písemnosti nasbírané ve dny úřední.

Děkuji za rozhovor.
Andrea Jůnová

 

Medailonek:

Ing. Rostislav Louček,
od r. 2019 se věnoval přestupkovému řízení na odboru dopravy (zpracovával agendu řízení bez řidičského oprávnění, pod vlivem alkoholu či drog), od r. 2022 je vedoucím téhož odboru.

Autor:KZ