Karel Kohl, vedoucí oddělení informatiky MěÚ: Je naprosto zřejmé, že mobilní telefony dokáží v lecčems nahradit počítače a je samozřejmě velké plus, když úředník umí pracovat i s jeho aplikacemi

Začneme poněkud netradičně. Zkuste čtenářům Zpravodaje popsat, jak vypadá Váš běžný pracovní den. Řekněme, tak „středně náročný“.

Pokud se nic nerozbije a nepřestane fungovat, tak úplně nejvíc se zabývám legislativou. Tzn. nákupy, studováním smluv, přípravou eGovernmentu, kyberbezpečností a mnoha dalšími záležitostmi. Ale k tomu „středně náročnému programu“… V rámci našeho oddělení se jednoduše stále něco děje, není dne, abychom jen tak v klidu seděli. Dosti často např. aktualizujeme počítače, měníme je, dáváme nové hardwary, udržujeme tiskárny a samozřejmě pečujeme o chod IT technologií v celé budově, neboť státní správa je již plně elektronickou záležitostí. Mně osobně hodně velkou část dne zabírá klasické papírování a studium legislativy. V tomto ohledu je toho čím dál tím víc. Např. před lety se používaly softwary, které byly v gesci příslušných ministerstev, ovšem nyní je veškerá odpovědnost a správa výhradně na nás. Oni nám sice poskytují software, ale už ho nespravují. Z toho důvodu musíme provádět neustálou kontrolu archivovaných dat a samozřejmě nejen to. Zároveň bych měl zmínit, že nás úsek nemá na starosti jen IT správu radnice, ale také další budovy. Dům dětí a mládeže, TSM Kralupy, stanici Městské policie Kralupy, KaSS Vltava atd. Dále jsme nápomocni školám při rekonstrukcích sítí, nákupech výpočetní techniky aj.

Cítíte se být více úředníkem, nebo IT pracovníkem?

Cítím se být více úředníkem. Jsem sice „ajťák“, ale tím, že jsou na nás stále kladeny větší nároky z hlediska legislativy, tak nám vzniká spousta další práce kolem toho. Spíše tedy s lidmi hovořím, než abych vzal „železo“ do ruky a dělal takovou tu klasickou IT činnost, kterou mám mimochodem hodně rád. K ní se ale dostanu až v momentě, kdy tady moji kolegové nejsou. Nicméně ta „úředničina“ zkrátka musí také být, jsem si toho vědom a také k tomu tak přistupuji.

Jak moc velkou výzvou pro Vás byla instalace veškeré výpočetní techniky v době budování nové radnice? Předpokládám, že v tomto ohledu jste se musel opravdu hodně seberealizovat.

Přiznám se, že to bylo asi nejkrásnější období mého života. S projektem nové radnice jsem byl totiž seznámen již v prvopočátcích. Úzce jsem např. komunikoval s projektanty a techniky slaboproudu i silnoproudu a samozřejmě jsem musel mít přehled o veškerých technologiích, které do radnice směřovaly. Např. docházkový systém, přístupový systém, evakuační rozhlas, požární systém, maják pro nevidomé atd. Systémů je tady velká spousta. Jak posléze lidé říkali: „Z čeho tady koukají dráty, za to může Karel“. Dá se říct, že všechno, co je v této budově, jsem společně s projektanty dával dohromady. Radnice je zkrátka moje dítě, na které jsem pyšný. Zároveň ho ale stále hýčkám, rozšiřuji a vylepšuji.

Splňuje naše (stále nová) radnice ty nejpřísnější evropské standarty v oblasti IT?

IT technologie se vyvíjí každým týdnem. Co jsme tady vytvořili před třemi lety, to už je nyní mnohonásobně překonáno. Nicméně jsem se ale snažil o určitou nadčasovost a domnívám se, že se to povedlo. Znám spoustu kolegů, kteří nám závidí veškeré vybavení – samozřejmě v dobrém. Další velkou množinu pak nepochybně tvoří samotný software, na němž běží samospráva a státní správa. Co se týče vybavenosti, tak se budova samozřejmě nemůže rovnat magistrátům statutárních měst, ale zase na druhou stranu jsme schopni si spoustu věcí zařídit sami, a to především díky kolegovi Davidu Kořínkovi, který je schopným programátorem.

Máte stanoven nějaký vlastní recept, který Vám dopomáhá při sledování zásadních vývojových trendů?

V jednoduchosti to mám tak, že mě spousta věcí zajímá. Na prvním místě jsou především technologie mobilní, což je v podstatě takový můj koníček. Co se týče IT technologií, tak v podstatě nelze sledovat celé portfolio toho, co je na trhu. Třeba ještě před deseti lety to vcelku šlo, ale dnes je celá tato sféra tak rozškatulkovaná (např. hardware, software, síťařské práce atd.), že všechno nelze sledovat do hloubky. V současné době to tedy mám tak, že sleduji hlavně věci, které mě zajímají, to ostatní pak vnímám spíše povrchně – jednoduše chci mít o většině věcí alespoň obecný přehled.

Jak např. nahlížíte na možnost realizovat volby také elektronickou cestou?

Určitě bych byl pro tuto možnost. Myslím, že by se značně rozšířila oblast voličů. Co se týče samotného provedení, tak by se samozřejmě muselo vše důkladně připravit, nicméně po technické stránce bych v tom problém neviděl. Dnes chodí k volbám spíše ta starší generace, která svou účast bere jako vlasteneckou povinnost, avšak mladší ročníky to mají pochopitelně jinak. Nicméně jsem přesvědčen o tom, že kdyby měli mladí lidé možnost volit prostřednictvím např. mobilních technologií, určitě by byla volební účast vyšší. Samozřejmě počáteční náklady by při zaváděcím procesu nebyly nikterak malé, ale s dalšími lety by se vše otočilo, nemluvě o rychlosti prezentace výsledků, nic by se nemuselo přepočítávat. Osobně jsem tedy velkým příznivcem této alternativy a doufám, že se brzy dočkáme nějakého „zkušebního hlasování“, které bude jakýmsi odrazovým můstkem pro zavedení této formy.

Úředníci jsou průběžně proškolováni v oblasti výpočetní techniky. V posledních několika letech se však výrazně zvýšil vliv mobilních technologií, které nám v mnoha ohledech ulehčují práci. Domníváte se, že i v tomto segmentu bude brzy nezbytná jakási „základní gramotnost“?

Vývoj bude bezesporu postupovat dál. Už nyní je naprosto zřejmé, že mobilní telefony dokáží v lecčems nahradit počítače a je samozřejmě velké plus, když dotyčná osoba umí pracovat i s těmito aplikacemi. Jak moc tyto technologie budou potřebné pro řadové úředníky, to si zatím nedovoluji odhadnout. Nicméně ta pravděpodobnost pochopitelně existuje. Úplně si ale nemyslím, že bude nezbytné úředníky školit ohledně toho, jak mají pracovat se svým mobilem či tabletem. Vzdělávání by se spíše mohlo vztahovat ke konkrétnímu programu, který bude mít rovněž mobilní alternaci.

Ústředním softwarem veřejné správy je pochopitelně systém Windows. Nicméně už dnes se najdou místa, kde byl tento fenomén nahrazen speciálně upraveným linuxovým systémem, viz např. německé město Mnichov. Je to asi dosti bizarní otázka, ovšem dokážete si představit něco obdobného v našich podmínkách?

Microsoft je obrovská finanční sféra. Běžný uživatel si vůbec neumí představit, jaké částky za licence zde musíme vynakládat, a to se vůbec nezmiňuji o specializovaných programech veřejné správy (např. Ginis). Kdybychom tohle všechno chtěli nahradit něčím úplně jiným, tak bychom v prvé řadě ušetřili statisíce korun. Je ovšem otázkou, jestli by v ten moment zůstala zachována ona linuxová bezpečnost, jako je tomu nyní. Tento typ softwaru je zdarma, vytvářejí ho nezávislí lidé a je dost dobře možné, že by se brzy i zde objevily viry. Další potíž by mohla vzniknout při používání legislativně předepsaných programů, které jsou momentálně vytvářeny primárně pro operační systém od Microsoftu. Kdyby tedy chtěl stát přejít výhradně na linux, musel by se zabývat vývojem konkrétních programů pro daný systém, a to nemluvím o celé řadě dalších otázek. Za mě je to myšlenka rozhodně zajímavá, ale momentálně jen těžko uskutečnitelná.

Kdy myslíte, že nastane den, kdy úředník bude moci definitivně odložit list papíru?

Tento okamžik měl nastat už zavedením eGovernmentu (elektronizace veřejné správy). Bohužel se ale stále musí zakládat spisy, stále se musí všechno podepisovat – i elektronické dokumenty, které mají všechny náležitosti v sobě (elektronický podpis, časové razítko atd.) a jsou legálním dokumentem dle zákona. Bohužel ale i za těchto podmínek někteří lidé stále vyžadují k „doložení něčeho“ papír, což je problém. Až se obecně změní návyky a styl práce, pak i úředník odloží list papíru. Samozřejmě listin, které nelze elektronicky nahradit (např. rodné listy, oddací listy atd.), se nejspíš úředník nezbaví nikdy.

Prospělo by ke zlepšení podmínek obnovení ministerstva informatiky?

Domnívám se, že v dnešní době by to smysl mělo, protože elektronizace postoupila hodně daleko a bylo by ji třeba nějakým způsobem sjednotit. Tohle je totiž jeden z nejpalčivějších problémů, jenž se dotýká naší práce. Myslím si, že zřízení tohoto ministerstva bude brzy nezbytné.

Stojí před Vaším oddělením v dohledné době nějaká výzva spojená s realizací něčeho zásadního, co by mohlo občany Kralup zajímat?

Těch výzev je celá řada. Mezi ty největší patří vytvoření dalších wi-fi free zón, které bych si přál dostat do nejdůležitějších částí města. Na Palackého náměstí už něco podobného funguje, ovšem v plánu je pokrytí tohoto prostoru ještě v mnohem větší míře. Další zóny by pak vznikly kolem muzea, KaSSu, kralupských sportovišť a vůbec všude tam, kde se shromažďují lidé. Další výzvou je instalace dalších elektronických desek. Jednu máme momentálně na radnici, druhá se nachází u iCafé a v dohledné době přibude jedna u KaSSu. Mým dalším přáním je dostat tyto desky do všech obcí, které se nachází v našem ORP. Na příští rok připravujeme spuštění tzv. „portálu občana“, který lidem zjednoduší komunikaci s úřadem prostřednictvím elektronických formulářů a zpřístupní jim informace vztahující se přímo k jejich osobě (např. aktuální stav pohledávek vůči úřadu, termíny a výše předpisů). Tento portál se bude neustále rozšiřovat.

autor: Aleš Levý, tiskový mluvčí města

Autor:admin