Kralupy nad Vltavou – ZŠ Komenského: Poslední „Kavárnička pro rodiče“, které na naší škole probíhají již několik let, byla na téma náprava řeči u dětí mladšího školního věku. Proto byla pozvána paní Mgr. Radka Šnýdrová, která pracuje jako klinický logoped v Kralupech nad Vltavou.
Paní logopedka přítomné rodiče seznámila s jednotlivými poruchami řeči, poradila, kde hledat odbornou pomoc a ukázala, jak logopedická náprava probíhá.
Mladší školní věk je doba, kterou bychom neměli promeškat k nápravě poruch či nedostatků ve vývoji řeči. Týká se to zvláště té nejobyčejnější a nejčastější poruchy výslovnosti, tzv. patlavosti neboli dyslálie, kdy dítě špatně vyslovuje nějakou hlásku. V češtině je to nejčastěji r, ř a sykavky.
V době, kdy dítě dosáhlo školní zralosti, je schopné se soustavně učit a jeho nervový systém je už dostatečně zralý, aby mu umožnil vědomě ovládat tak složitý a jemný pohybový aparát, jakým jsou naše mluvidla. To je ten pravý čas, kdy to jde poměrně rychle a snadno.
U dětí, které nenavštěvují logopedickou ambulanci a patlání u nich přetrvává, hrozí dvojí nebezpečí – jedno školní a jedno společenské.
Jestliže dítě některé hlásky vyslovuje špatně a samo svou špatnou výslovnost „neslyší“, je tu přirozeně nebezpečí, že bude dělat chyby v pravopise. V případě, že dítě vyslovuje špatně jen jednu hlásku, dokáže tuto poruchu v pravopise ještě zvládnout. Pokud dítě ale patlá více hlásek, jsou chyby, především ve skladbě hlásek, spíše pravidlem než výjimkou.
Společenské nebezpečí si rodiče zpravidla velice dobře uvědomují v případě nápadnějších poruch, jakými jsou například koktavost, huhňavost, brebtavost nebo neurotická nemluvnost. V některých případech je třeba hledat odbornou pomoc na dětské foniatrii.
autor: Markéta Pražáková, třídní učitelka 1.A
foto: Lenka Šafratová