Střední Čechy – Středočeští radní schválili zadat zpracování projektové dokumentace. Hodnotící komise doporučila z účastníků soutěže na zpracování projektové dokumentace tramvajové trati z Kobylis do Zdib jako nejvýhodnější nabídku sdružení firem s názvem Společnost TT Zdiby, do něhož patří Pragoprojekt a.s., Metroprojekt Praha a.s. a společnost Dopravní a inženýrské projekty s.r.o. Celková cena kompletních projektových prací na přibližně 5,5 kilometrovou tramvajovou trať, a to i včetně rekonstrukce silnice II/608 v úseku Kobylisy – Zdiby, by měla podle nabídky sdružení dosáhnout zhruba 44,6 milionů korun včetně DPH.
„Rada poskytla souhlas Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje, aby zadala zakázku zmíněnému sdružení firem. Přípravě výstavby této trati jsme věnovali hodně pozornosti a energie a jsem ráda, že se její otevření opět o další krok přiblížilo. Výstavbu Středočeský kraj inicioval, aby obyvatelům přilehlých částí zlepšil cestování za prací do Prahy. S bývalým vedením Prahy jsme o akci vedli řadu jednání. Podle finální dohody se budeme společně s hlavním městem adekvátně podílet i na financování stavby,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011). Rovněž upřesnila, že akce bude financována z prostředků Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje ze 45 % a z rozpočtu Dopravního podniku hl. m. Prahy se bude hradit 55 %. „Tento poměr vychází z délky trati, která je přibližně z pětačtyřiceti procent na území Středočeského kraje a zbytek je v Praze,“ vysvětlila Jaroslava Pokorná Jermanová. Na investiční náklady akce, která bude probíhat v letech 2019-2022, bude Středočeský kraj (resp. KSÚS) žádat o stoprocentní dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury nebo jiného dotačního zdroje např. EU.
„Prodloužení tramvajové trati do Zdib přinese zásadní systémovou změnu městské a příměstské hromadné dopravy v okolí. Zlepší se obslužnost přilehlých částí Středočeského kraje a rozšíří se nabídka přímých spojení například pro obyvatele Dolních Chaber, Zdibů a Sedlece, které je nyní zajišťováno pouze autobusy. Veřejná hromadná doprava nebude navíc díky této trati tolik závislá na dopravních zácpách. Jednoznačně se odlehčí individuální automobilové dopravě,“ vyzdvihla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).
Hejtmanka také připomněla také časový vývoj projektu, na jehož samém počátku byla iniciativa středočeské Krajské správy a údržby silnic. „Právě ta přišla s myšlenkou prodloužení tramvajové trati a stalo se tak už v roce 2016. O rok později, v roce 2017, začala KSÚS na projektu pracovat a vytvořila technickou studii. V roce 2018 došlo k prvním jednáním o projektu s hlavním městem Prahou, která se k návrhu Středočechů připojila,“ upřesnila hejtmanka.
Výstavba trati přináší jednoznačný užitek pro občany městské části Dolní Chabry a obcí ležících severně od hranice hl. m. Prahy podél silnice II/608. Součástí návrhu je napojení trati na nově plánovaná parkoviště P+R včetně parkovacích domů. Existence tramvajové tratě v úseku Kobylisy – Zdiby bude představovat levnější a ekologičtější variantu individuální automobilové dopravě a umožní redukci autobusové dopravy.
Součástí stavby je i kompletní rekonstrukce silnice II/608 v úseku Kobylisy – Zdiby. Navržená tramvajová trať je z převážné části novostavbou, pouze v případě cca 150 m úseku se jedná o rekonstrukci, kdy se využije stávající kolejové rozvětvení ve směrech vozovna Kobylisy a smyčka Vozovna Kobylisy.
autor: TZ Středočeský kraj – Krajský úřad, www.kr-stredocesky.cz