KRALUPY n. Vlt. – ZŠ a MŠ Třebízského se zapojila do zajímavého projektu Systémové podpory inkluzivního vzdělávání v ČR. Projekt probíhá od 1. 7. 2013 do 30. 6. 2015. Nositelem projektu je Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Ústav speciálně pedagogických studií. Hlavním partnerem projektu je Člověk v tísni, o.p.s.
Inkluze (z lat. inclusio) znamená zahrnutí nebo přijetí do nějakého celku.
Ve škole jde o „zahrnutí“, zapojení či přijetí dětí s různými speciálními vývojovými poruchami učení, chování, soustředění, s tělesnými problémy, se zdravotními poškozeními apod. do tříd běžného typu či do integrovaných tříd.
Hlavním cílem projektu je systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR a otevření školy všem dětem bez rozdílu.
Dalšími cíli jsou:
- podpora učitelů formou kvalitních metodik, katalogu podpůrných opatření a kurzů
- odpora asistentů pedagoga nabídkou vzdělávacího programu, metodik, metodického vedení a vytvořením Standardu práce
- propojení poradenských zařízení, krajských úřadů, MŠMT a pedagogických pracovníků pro vytvoření návrhu systémových organizačních a legislativních změn pro inkluzivní vzdělávání
- vytvoření akreditovaných kurzů a proškolení přes 3 000 pedagogických pracovníků
Klíčovou aktivitou celého projektu je ověření a připomínkové řízení ke Katalogům podpůrných opatření pro žáky se sociálním znevýhodněním a zdravotním postižením. Z celé ČR bylo vybráno 140 pedagogů, kteří se pravidelně budou zabývat hodnocením a návrhy případných úprav výše uvedených Katalogů podpůrných opatření, které by měly po dlouhých letech vnést do výše uvedené problematiky reálný řád a systém.
Z naší školy byly do ověřování „Katalogů“ vybrány dvě zkušené učitelky, Mgr. Věra Resslerová a Mgr. Iveta Jirasová, prostor je dán i rodičům a ostatní odborné veřejnosti.
Věříme, že náročná práce v projektu přinese své ovoce v podobě akceptovaného, nevystresovaného, a spokojeného žáka, který se v budoucnu může pouze za těchto podmínek stát zdravým článkem celé společnosti.
AUTOR: PaedDr. Dagmar Kuzníková, ředitelka školy