Eva Ivanová, vedoucí odboru sociálních věcí, školství a kultury MěÚ: Je nutné si uvědomit, že problém bezdomovectví byl, je a pravděpodobně i bude. Vhodnou preventivní sociální politiku zatím nikdo nevynalezl

  • sociálně právní ochrana dětí (náhradní rodinná péče, sociální kuratela, opatrovnictví, tj. zastupování nezletilých dětí a mladistvých u soudu a tak dále;
  • sociální práci, která se zaměřuje na seniory, osoby zdravotně postižené, jednotlivce a družecké dvojice, rodiny s dětmi;
  • komunitní plánování sociálních služeb a individuální finanční dotace v rámci sociálních služeb;
  • úsek školství, který se zabývá státní správou a samosprávou ve školství. Město Kralupy nad Vltavou je zřizovatelem mateřských a základních škol, DDM a ZUŠ;
  • úsek zdravotnictví zahrnuje pouze distribuci receptů a žádanek dle zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů;
  • úsek kultury a sportu se potom zabývá vyúčtováním programových a individuálních dotací, které město poskytuje městské kultuře a sportu.

Váš odbor zahrnuje hned několik oblastí, které nezasvěcenému občanovi mohou připadat spíše oddělené. Je tomu skutečně tak? Mohla byste definovat, jak z Vaší strany probíhá koordinace jednotlivých úseků odboru?

Odbor sociálních věcí, školství a kultury skutečně zahrnuje mnoho agend. V této oblasti pracuji již dlouho, jednotlivé agendy znám, myslím si, že jsem schopna být kolegyním při jejich činnosti nápomocná. Samozřejmě že bez dalšího vzdělávání by to nebylo možné. Také by to nebylo možné bez osobní angažovanosti mých kolegyň. Za to jim chci touto cestou poděkovat. Myslím si, že v současné době na odboru pracuje tým lidí, kterým na jejich práci záleží.

Za palčivý problém Kralup bývá občany často označována problematika spojená s nepřizpůsobivými občany, případně lidmi, kteří se ocitli bez přístřeší. Jak na tom v tomto ohledu město skutečně je, například ve srovnání s jinými městy?

S bezdomovectvím se setkáme v každém větším městě. Srovnávací statistiky mezi městy ale neexistují. Odbor sociálních věcí, školství a kultury Městského úřadu v Kralupech nad Vltavou s osobami bez přístřeší běžně spolupracuje. Sociální pracovníci odboru jim nabízí různé varianty sociální pomoci a je jen na jejich uvážení, zda této spolupráce využijí.

Mohou se města či obce preventivní sociální politikou dostatečně podílet na řešení výše zmíněné otázky? Jaký způsob řešení je podle Vás nejúčinnější?

Je nutné si uvědomit, že problém bezdomovectví byl, je a pravděpodobně i bude. Vhodnou preventivní sociální politiku zatím nikdo nevynalezl. Sociální pracovníci, jak jsem již uvedla, mohou nabízet různé sociální služby. Vždy však záleží na osobách bez přístřeší, zda budou chtít se sociálními pracovníky spolupracovat a zda budou chtít změnit své životní podmínky. Kromě sociálních pracovníků odboru s osobami bez přístřeší pracují ve městě i zaměstnanci Farní charity Kralupy nad Vltavou, která je zároveň provozovatelem sociální služby Nízkoprahové denní centrum pro osoby bez přístřeší. Tato vzájemná spolupráce je velmi důležitá pro podchycení sociálních problémů těchto osob. Jedná se o problémy spojené s jejich zdravotním stavem, pracovní rehabilitací a samozřejmě celkovou životní situací těchto osob. Spolupracujeme také s úřadem práce, se zdravotníky a podobně.

Jakým způsobem se váš odbor podílí na protidrogové prevenci?

Pracovnice odboru, která se zabývá prevencí kriminality, se zabývá také protidrogovou prevencí. V rámci odboru je spolupracováno s neziskovou organizací Semiramis Nymburk, která realizuje ve městě tzv. terénní programy. Prostřednictvím těchto terénních programů jsou poskytovány sociální a adiktologické služby uživatelům drog v jejich přirozeném prostředí za účelem minimalizace rizik spojených s užíváním drog a veřejné ochrany zdraví. Terénní pracovníci Semiramisu aktivně vyhledávají uživatele drog a spolupracují s nimi na stabilizaci jejich sociální situace a zdravotního stavu. Klienty motivují též ke změně životního stylu. Terénní pracovníci jsou také ve spojení se sociálními pracovníky odboru.

Jak to v nadcházejících obdobích bude v Kralupech vypadat s místy v mateřských školách? Bude jich dostatek?

V současné době má město v mateřských školách celkem 578 míst. Město momentálně pracuje na strategickém plánu, kde je navrhováno zpracovat demografickou analýzu města a zároveň je pracováno s možností navýšení počtu míst v mateřských školách. Letos se do MŠ nedostalo 80 dětí, které přišly k zápisu, protože už tento školní rok nemusely být přijaty ještě děti tříleté a dvouleté. Tříleté děti by měly být přijaty od školního roku 2018/2019. Dvouleté děti potom od roku 2020. Jinak k dnešnímu dni není už v MŠ žádné volné místo, byť se tato situace může pochopitelně mírně změnit.

Letošní začátek školního roku přinesl několik velkým změn, které se povětšinou týkají právě mateřských škol, diskutované je především téma spojené s povinnou předškolní docházkou dětí. O co přesně jde?

Školský zákon přesně stanovuje přestupky ve vztahu k povinnému předškolnímu vzdělávání. Rodiče se buďto dopouštějí přestupku tím, že nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání, nebo že zákonný zástupce zanedbává péči o povinné předškolní vzdělávání dítěte (například dítě se bez omluvy neúčastní vzdělávání, nenastoupí k denní docházce po ukončení individuálního vzdělávání a podobně). Za uvedené přestupky lze uložit pokutu až do výše 5.000 Kč. Přestupky jsou pak řešeny na základě podnětu příslušné MŠ úsekem přestupků MěÚ. Pracovnice odboru sociálních věcí, školství a kultury mohou rodičům poskytovat základní poradenství, a to na základě jejich žádosti.

Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ

Autor:KZ