Letos v lednu je tomu přesně deset let, co bylo v rámci MěÚ Kralupy nad Vltavou otevřeno infocentrum, které v průběhu času výrazně rozšířilo portfolio poskytovaných služeb. V následujícím rozhovoru o tom vypráví trojice referentek (Bc. Eva Bartošová, Eva Zimová a Jitka Kulhavá), které úplné začátky pamatují a zároveň zde pracují i v současnosti.
Co se Vám vybaví jako první, když se vrátíme v čase zpátky do období, kdy infocentrum vznikalo? Máte se začátky infocentra spojený nějaký zážitek?
Eva Bartošová (vedoucí odboru): Velké „nadšení“ některých kolegů a vzájemná spolupráce. Neustále se něco řešilo: stavební úpravy, zabezpečení, pokladna, počítače, nábytek i budoucí zaměstnanci. Naštěstí se vše zvládlo a infocentrum se úspěšně 17. ledna 2008 otevřelo. Kolega chtěl v den otevření pro ukázku vytisknout výpis z Katastru nemovitostí a samozřejmě celý přístup do KN zrovna „spadl“, ale nikdo nic nepoznal.
Eva Zimová (referentka infocentra): Jako první se mi vybaví příprava nové kanceláře předělané z obřadní místnosti ještě na starém úřadě, sídlícím v budově hotelu Sport. Pro mě osobně pak změna pozice přechodem z ekonomického odboru a z toho vyplývající nová pracovní náplň a nové kolegyně.
Jak zásadně se za tu dobu změnila práce, kterou na infocentru zastáváte?
Eva Bartošová: Infocentrum se rozrostlo o další dvě pracoviště, podatelnu a spisovnu. Co se týká přímo práce na infocentru, již nevybíráme místní poplatky za svoz komunálního odpadu. Zásadně se změnila práce s Czech Pointem, v roce 2008 měl čtyři funkcionality, nyní je to okolo 60. Zřizujeme datové schránky, provádíme autorizovanou konverzi, pracuje se s digitálními dokumenty. Podstatně se změnila i rozšířila nabídka v oblasti cestovního ruchu. Po otevření jsme nabízeli jeden druh turistické známky, nyní nabízíme cca 50 druhů upomínkových předmětů. Poptávka v oblasti cestovního ruchu jde v posledních letech prudce nahoru.
Jitka Kulhavá: V zásadě se moc nezměnila, jen se stále rozšiřuje nabídka našich služeb.
Určitým mezníkem bylo pro infocentrum stěhování do nové radnice…
Eva Zimová: Na stěhování do nové moderní budovy jsem se velice těšila. Naše kancelář je prosklená, což s sebou sice nese určité negativní stránky, ale překrásný výhled na kostel je pro mě velmi příjemný.
Jitka Kulhavá: Bylo to trochu hektické, ale zvládli jsme to s přehledem.
Zkuste vybrat nejpikantnější dotazy od občanů, které máte stále v živé paměti.
Eva Bartošová: Na infocentrum se dostavil pán, že má dle sdělení pošty údajně neplatný občanský průkaz. Kolegyně průkaz prověřila v systému a skutečně byl neplatný. Začala diskuze, jak k tomu mohlo dojít. Pán nám sdělil, že je z Moravy a již delší dobu bydlí v obci nedaleko Kralup. Kolegyně mu poradila, ať se obrátí na obecní úřad, kde původně bydlel, jestli mu nebylo zrušeno trvalé bydliště a tím zneplatněn občanský průkaz. S tím pán odešel. Uplynulo 14 dní a objevil se zmíněný pán již s úsměvem na tváři. „Jak vypadám?“ Byla jeho první slova. „Já jsem již několik let mrtvý, jak jsem zjistil v naší vísce na úřadě“. 🙂 Záhada neplatného občanského průkazu byla vyřešena.
Eva Zimová: Nejmenovaný občan s trvalým bydlištěm na ohlašovně našeho městského úřadu jednou odpoledne přišel se spacákem, a že jde k nám na úřad, kde dle občanského průkazu bydlí, marodit. Chvilku nám sice trvalo vysvětlit mu, že to není možné, nakonec však pochopil a odešel.
Jitka Kulhavá: Jednou přišel občan a vůbec nevěděl, co chce. Nám vynadal, že to nevíme my, že od toho tu přece jsme.
V čem spatřujete největší přínos infocentra právě v dnešní době?
Eva Bartošová: Lidský kontakt, mluvené slovo. Z dnešního digitálního světa se začíná vytrácet.
Eva Zimová: Myslím, že přínosem našeho infocentra je jak každodenní otevírací doba, tak i naše snaha, pokud je v našich silách, občanům poradit a pomoci.
Jitka Kulhavá: Myslím, že rozsah našich úředních hodin i nabídka služeb usnadňuje občanům život.
Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ