Příprava obchvatu města nespí

Již několik volebních období se vedení města velmi snaží o výstavbu obchvatu – komunikace, která by měla Kralupy nad Vltavou zbavit těžké nákladní a tranzitní dopravy. Zároveň i o nutnost postavit druhý silniční most v našem katastru, který by byl velmi potřebným třeba při možných kalamitních, havarijních nebo jiných problematických situacích, kdy Masarykův most, či lávka pro pěší by nemohly sloužit svému účelu.

Téma výstavby mostu se táhne mnoho let. Protože je to několikamiliardová investiční akce a má krajský i státní význam, vedení města mnohokráte interpelovalo ministerstvo dopravy, jeho všechny předcházející ministry a samozřejmě i vedení Středočeského kraje. Kralupy nad Vltavou navštívili někteří ministři, hejtmani i náměstci hejtmanů pro dopravu. Všichni se shodli, že Kralupy nad Vltavou odvedení tranzitní dopravy potřebují a slíbili pomoc. Aktivní i finanční. A finanční prostředky se opravdu podařilo sehnat a začala jednání o realizaci výstavby.

Složitá dopravní situace je však komplikovaná nejen v našem městě, ale samozřejmě i v bezprostředním okolí Kralup a v celé oblasti severně od Prahy. Samotné Praze pak chybí ucelený dopravní okruh a most přes Vltavu v oblasti Suchdola. I pro toto trpí obce a města Dolního Povltaví průjezdy aut, exhalacemi, hlukem a nebezpečnými dopravními situacemi a haváriemi. Před několika lety se začaly do problematiky alespoň částečně komplexního řešení zapojovat i obce ležící mezi dálnicemi D7 a D8, tedy mezi dálnicí vedoucí na Teplice a k Chomutovu. Společnými silami většiny obcí pak byla vytvořena iniciativa, která trvala na komplexním dopravním řešení všech komunikací procházejících těmito obcemi, tedy nejen pouze na obchvatu našeho města, který by sice odvedl dopravu mimo centrum, ale způsobil by kolaps v okolních obcích. Obce společně a důrazně prosazovaly, aby se dopravní situací vedení kraje vážně zabývalo.

Bohužel v některých obcích vznikly naopak i občanské iniciativy a hnutí, které nesouhlasí s některými řešeními plánované trasy propojky dálnic, a proto se jednání o projektech a trase navrhované komunikace neúměrně natahují a prodlužují. Je to ke škodě věci. Za některými těmito iniciativami stojí jen několik jedinců, jejichž činnost však dlouhodobě blokuje mnohé přípravné práce a neúměrně je prodlužuje. Celá výstavba této komunikace je pak rozdělena na tři etapy. Největší pokroky na celé trase komunikace se ale dějí právě na části, která by měla sloužit jako kralupský obchvat – tedy na tzv. druhé etapě. Krajský úřad a Krajská správa a údržba silnic, která bude celou výstavbu zajišťovat, již zahájily majetkoprávní přípravu realizace. Vyzvaly majitele pozemků k prodeji pozemků potřebných k výstavbě a nabídly jim možnost odkupu za velmi výhodné ceny. Zároveň kraj zahájil přípravy k podání žádosti o stavební povolení, které by chtěl dodat a podat ke konci tohoto roku. Druhá etapa, tedy ta „kralupská”, bude zcela určitě také nejsložitější a stavebně i finančně nejnáročnější. Bude obsahovat, mimo těleso vlastní silnice, křižovatky a sjezdy i celkem tři velmi složité mosty – přes Vltavu, železniční trať mezi Kralupami a Dolany a také most přes Debrnské údolí. Město již i ve svém územním plánu a při jeho úpravách počítá s obchvatem a zastupitelstvo územní plán k tomu podřizuje a doplňuje.

V obou dalších etapách připravované propojky dálnic D7 a D8 pak probíhá proces EIA, který jest podmínkou realizace stavby. I zde se musí dodržet zákonné podmínky vyjadřovacích lhůt a projednání. Ve výstavbě obchvatu Kralup nejsme tedy rozhodně na mrtvém bodě. Kroky k jeho realizaci se rozběhly a Město Kralupy nad Vltavou jednoznačně, s ochotou a s velikou aktivitou akceptuje všechny akce, které vedou a povedou k jeho realizaci. Je teď ale výhradně na Středočeském kraji a jeho orgánech, jak aktivně a rychle bude postupováno, na vyjednávání s okolními obcemi i s jejich občany a také s majiteli potřebných pozemků.

Petr Holeček, kralupský starosta

Autor:KZ