Libor Lesák, kralupský místostarosta: Vybudování cyklostezky do Zákolan se stává realitou

Budou se moci cyklisté těšit na novou trasu, která povede z Kralup přes Otvovice až do Zákolan? Dlouho plánovaný projekt už několik let narážel na nepřeberné množství komplikací, ovšem podle slov místostarosty Libora Lesáka došlo v této věci k výraznému progresu: „Byli bychom rádi, kdyby byla výstavba dokončena nejpozději do podzimu roku 2020. Letos bychom chtěli vysoutěžit dodavatele akce a hned poté jsou v plánu přípravné práce.“

Jsou tedy na tuto stavbu již uvolněny finance?

V současné chvíli máme na akci přiznané finanční prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu. Věc je nyní ve stadiu prováděcí projektové dokumentace, v druhé půlce letošního roku by pak mělo proběhnout výběrové řízení na dodavatele. Projekt je spojen se třemi obcemi dohromady (Kralupy, Otvovice, Zákolany), přičemž každá z obcí se k projektu zavázala finanční spoluúčastí. V dohledné době se se zástupci okolních obcí ještě sejdeme na společném jednání a budeme se snažit vyřešit některé zbývající problémy, které jsou spíše technického rázu. Například se jedná o statické posouzení mostků přes potok a podjezdy pod tratí.

V čem v minulých letech spočívala největší úskalí spojená s vybudováním právě této cyklostezky?

Největší problémy byly spojeny s nevyřešenými pozemkovými vztahy. Za těchto podmínek jsme neměli šanci dosáhnout na jakoukoliv dotaci. Vzhledem k tomu, že většina pozemků patřila soukromým vlastníkům, trvalo opravdu hodně dlouhou dobu, než jsme získali veškeré souhlasy spojené se stavbou, případně s možností pozemky odkoupit. Další problém spočíval v tom, že dotační tituly obsahovaly řadu podmínek, kterým jsme nebyli schopni dostát. Například Státní fond dopravní infrastruktury má cyklostezky postavené na principu zlepšení bezpečnosti dopravy, přičemž právě na tomto kritériu jsme často ztráceli tolik potřebné body. Nakonec ale muselo stejně dojít k další úpravě trasy, neboť jeden ze soukromých vlastníků nám sdělil, že svou nemovitost nikdy neprodá. Čili projekt se musel několikrát předělávat, aby dostatečně vyhovoval kritériím příslušného dotačního programu. Patří sem například podpora cestovního ruchu, podpora cesty do zaměstnání s cílem ulevit silniční dopravě a tak dále. A protože se cyklostezka vine podél potoka a železniční trati, bylo nezbytné získat celou řadu povolení (od SDŽC, ČD, Povodí Vltavy), což byl v některých případech proces takřka na jeden rok.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Měly sousední obce totožnou představu o tom, kudy by měla cyklostezka vést?

V tomto ohledu nebylo moc na výběr. Nicméně obce se domnívaly, že by část cyklostezky mohla vést po místních komunikacích, které by mohly být zároveň zrekonstruovány, a to včetně veřejného osvětlení. Jenže toto žádný z dotačních programů nedovoloval. Výjimkou maximálně bylo vytvoření veškerého značení či nepatrné úpravy stávajících vozovek. Svým způsobem se ale této snaze nedivím. Pro město Kralupy není problém z rozpočtu uvolnit potřebnou sumu, neboť nás až tolik nezatíží. Pro malé obce je ale každá milionová položka zásadní.

Jakým způsobem je tedy financování cyklostezky rozděleno?

Celková cena cyklostezky činí 39 milionů korun, přičemž 27 milionů pokryje dotace. Naše spoluúčast činí přibližně jeden milion korun.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Je už nyní znám termín zahájení výstavby cyklostezky a předpokládaná doba dokončení?

Dotace musí být vyčerpána do roku 2020, takže bychom byli rádi, kdyby byla výstavba dokončena nejpozději do podzimu roku 2020. Letos bychom ještě chtěli vybrat dodavatele, hned poté by mohly následovat přípravné práce, přičemž ty hlavní povrchy by se začaly pokládat na jaře příštího roku.

Aleš Levý, tiskový mluvčí MěÚ

Autor:KZ