Anketa: Jak vnímají projekt Finep zastupitelé a radní města?

Na posledním zasedání zastupitelstva v roce 2021 schválili zastupitelé smlouvu o spolupráci s firmou Finep, která se týká bytové výstavby v lokalitě za nádražím. O projektu rozhodlo 11 zastupitelů, což je nejmenší možný počet. Vyjednávání s investorem nebylo snadné, trvalo téměř dva roky, výsledek jednání však přinesl své ovoce. Investor na své náklady vybuduje všechny potřebné komunikace, inženýrské sítě, zrekonstruuje Nádražní ulici, vybuduje školku v areálu, poskytne příspěvek ve výši 10 milionů korun na něco, co si město samo zvolí.
V únorovém čísle Kralupského Zpravodaje byl tomuto tématu věnován obsáhlý článek, nezbyl však prostor pro anketu mezi všemi zastupiteli a radními, jejich postoje k projektu si můžeme přečíst na následujících řádcích.

Otázka:
Ať jste hlasovali pro či proti, jaké byly vaše pohnutky?
Kde vidíte přínosy/rizika projektu?*

Petr Holeček (STAN)
Budu rád, pokud se z neutěšeného koutu Kralup stane příjemné místo pro bydlení v blízkosti dopravních terminálů, nábřežní zeleně a nového centra města.

Vojtěch Pohl (Kralupy Nová vlna)
Na úvod je potřeba alespoň stručně shrnout, co bylo předmětem hlasování. Jednalo se primárně o uzavření Smlouvy o spolupráci mezi městem a investorem projektu v lokalitě před nádražím (společnosti Finep a Citronelle). Smlouva o spolupráci upravuje oboustranně podmínky průběhu projektu, o kterých se dlouhodobě jednalo. Nedílnou a podstatnou součástí této smlouvy je Smlouva o směně, která upravuje směnu pozemků mezi městem a investorem. Předložený návrh Smlouvy o spolupráci obsahoval povinnosti pro developera jako například dodržení poměru parkování (jedno místo na jednu bytovou jednotku), příspěvek na vznik nové mateřské školky v dané lokalitě ve výši 11 mil. Kč, příspěvek ve výši 2 mil. Kč na projektovou dokumentaci nové Nádražní ulice, kterou by po směně pozemků mělo vybudovat město. A nově investiční příspěvek ve výši 10 mil. Kč na volnočasový areál u řeky poblíž řešené lokality.

Na druhé straně investor v předloženém znění Smlouvy o směně požadoval směnu pozemků v severní části lokality (v okolí současného parkovacího domu) za pozemky pod budoucí novou a narovnanou Nádražní ulicí. Na svých původních pozemcích by mohl investor zrealizovat 8-9 bytových domů, ale po směně pozemků až 13, tedy okolo 700 avizovaných bytových jednotek. Z těchto okolností vyvstala moje největší obava, kterou je zvýšená doprava v centru, do kterého vede jediná příjezdová cesta přes kruhový objezd u městského úřadu. V návrzích smluv jsem postrádal relevantní řešení dopravy s ohledem na další rozvoj centra města, proto jsem předložené znění smluv svým hlasem nepodpořil. Svým rozhodnutím jsem nemínil blokovat revitalizaci zanedbané plochy v centru města, mým zájmem bylo získat výhodnější obchodní podmínky a výchozí pozici pro město.

Tomáš Pekárek (ANO):
Opravdu se v dnešní době ještě najde někdo, komu je nutné vysvětlovat, proč podporujeme bytovou výstavbu? Opravdu se tady najde někdo, kdo by zcela vážně rozporoval její potřebnost a nutnost? Ano, slyšeli jsme sice od některých mnohokrát, že „bytovou výstavbu sice podporují, ale…“. Vždy, když něco takového slyším, vzpomenu si na slova Eddarda Starka: „Všechno před slovem ALE jsou jenom koňský s*ačky.“

Časté argumenty nedostatečnou infrastrukturou jsou úplně liché, protože tu je samo sebou potřeba budovat současně, což se v této lokalitě děje a dít i dál bude. Zlepšující se infrastruktura jde totiž téměř vždy ruku v ruce s růstem populace, ta se nikde nestaví jen tak pro nic za nic. Všechny plusy a minusy rozvoje této lokality již zmínil pan starosta s panem místostarostou v minulém čísle Kralupského Zpravodaje, jen bych je opakoval. Když to shrnu, bytů se staví málo napříč celou republikou a lidé na to doplácí zhoršující se dostupností bydlení. Denně to čteme a slýcháme všude. My máme nyní možnost podpořit dostupnost bydlení v Kralupech nad Vltavou, a tak to uděláme. Včera bylo pozdě.

Ivan Ottis (KSČM)
Hned na začátku uvádím, že jsem hlasoval proti smlouvě, a to hlavně kvůli jediné pasáži, která se týká směny pozemků. Pro zastupitele jsem před hlasováním připravil podrobný rozbor důvodů, který je na městském úřadě k dispozici. Tady bohužel pro vymezený prostor uvedu jen jejich výčet.
Uvedená směna umožní developerovi postavit 13 sedmipatrových věžových domů místo osmi na původním pozemku. S plánovanými 760 byty a tedy skoro 2 000 nových spoluobčanů to bude představovat největší koncentraci obyvatel ve městě se všemi důsledky.

Směna je podle mě nevýhodná i ekonomicky. Regulérní stavební pozemek (podobný v centru města jsme vydražili za cenu přes 10 tis. Kč/m2) vyměňujeme za plochu, kde bude vozovka, maximálně parkoviště. Uváděné dorovnání se týká rozdílných ploch, nikoliv hodnoty pozemků.

Původní městský pozemek měl rozlohu téměř stejnou jako pozemek developera. Nyní po směně, výstavbě parkovacího domu, plánované mateřské škole a sportovního hřiště (zázemí soukromého projektu a zvyšujícího jeho hodnotu) skoro žádný nezbývá pro další městské projekty.
Celou dobu jsme bojovali o poměr bytů a parkovacích míst, aby byl alespoň 1:1. Protistrana mě nepřesvědčila, že nevyužije smluvní možnost finanční kompenzace při nedodržení tohoto poměru. Nechápu tedy, proč tato klauzule ve smlouvě je.

A nakonec, za osm měsíců budou komunální volby, zastupitelstvo začne pracovat v novém složení. Považuji nejen za slušnost, ale přímo za nutnost, nechat na příštích zastupitelích rozhodnutí o projektu s přesahem do roku 2030. Odložením rozhodnutí nedojde k ohrožení realizace nové Nádražní ulice ani k nějakým škodám.

Filip Prantl (ANO)
Mé rozhodnutí zda ANO či NE bylo velmi těžké, i když se mi projekt líbí, je moderní a do dané lokality se hodí, tak rozumím i tomu, že Kralupy nové byty potřebují, i přesto jsem se rozhodl tuto velkou akci nepodpořit. Měl jsem k tomu několik důvodů, za ten hlavní považuji dopravu, v Kralupech žiji, pracuji, sportuji, vozím děti do školy, školky, k doktorům, jezdím nakupovat, a proto vidím, jak jsou Kralupy každodenně doslova ucpány auty, konkrétně most přes řeku a kruhový objezd na Františku. V příštích měsících, letech, se chystá výstavba v centru města, rekonstrukce pivovaru, Finep, to vše, bude dopravu na těchto inkriminovaných místech dále zhoršovat.

Další věc k zamyšlení je, že s výstavbou nových bytů, logicky dojde k masivnímu přírůstku nových spoluobčanů, tím pádem vznikne mnohem vetší nárok na občanskou vybavenost a to by v budoucnu mohlo představovat velký problém.
Nakonec, i když v těsném poměru, se podařilo projekt prosadit, brzy uvidíme, jestli to Kralupům přinese další dopravní trable, nebo se mýlím a projekt přinese jen samé benefity pro obyvatele Kralup.

Jan Špaček (STAN):
Dlouho jsem byl rozhodnut hlasovat proti dohodě s FINEPEM. Poslední dny před hlasováním jsem se ale podrobněji seznámil s celou situací. Nárůstu počtu obyvatel Kralup těžko zabráníme. Na internetových stránkách jsem se podíval na výsledky FINEPU v různých lokalitách Prahy. Při dotazech na pracovníky FINEPU jsem zjistil, že problémy s pozemky byly všude. Podařily se vyřešit a spokojenost byla na obou stranách. Pak jsem se důkladněji podíval na pozemky, které chtěl FINEP od města. Jsou tam zasypané kanály a mám za to, že mohou přinést komplikace.

Ale hlavně – na podzim budou komunální volby. Může se stát, že velká část zastupitelů bude nových a budou se s celou situací seznamovat. Vznikne další časová prodleva, zatímco FINEP bude stavět a na našem pozemku poroste lebeda. Mám spoustu výhrad, např. počet domů (místo 13 by se mi líbilo max. 10, zóna pro volnočasové aktivity na břehu Vltavy apod.), přesto jsem nakonec byl pro. Vím, že se na mě zlobí část zastupitelů, ale ujišťuji, že mne nikdo neovlivňoval a je to jen a jen moje rozhodnutí. Věřím i tomu, že během výstavby bude dokončen obchvat Kralup a tím se podaří alespoň částečně vyřešit problém dopravy.

Jana Homolová (ANO):
Oblast za nádražím patří po likvidaci lihovaru k těm nejhorším v Kralupech a jistě by si zasluhovala nějaké nadčasové řešení. Pro 13 sedmipodlažních budov proti nádraží jsem nehlasovala, protože přivede do města 1500 obyvatel, kteří budou chtít využívat stávající infrastrukturu města, na což bude doplácet občan, který dnes ve městě žije. Zahustí se provoz ve městě a nebude místo na zaparkování auta, protože developer nabídl jen tolik parkovacích míst, kolik mu ukládá zákon. Fakt, že dnes bývá v rodině více než jeden automobil, nezohlednil. V této lokalitě by se mi líbily maximálně čtyřpatrové budovy s daleko větším zastoupením zeleně. Pro developera je však ekonomicky nejvýhodnější zástavba co nejhustší, aby generoval maximální zisk. To se mu bohužel na území Kralup podařilo, protože když jde o zisk, jdou estetická kritéria stranou.

Marek Škabrada (STAN)
Při posledním zastupitelstvu jsem u projektu FINEP (lokalita za nádražím) hlasoval již pro. Léta se na tuto lokalitu díváme při příjezdu do města vlakem jako na zpustošenou část města. Po více jak roce vyjednávání mezi městem a developerem došlo k dohodě, která městu zajistí revitalizaci celé lokality za nádražím jako celku, což je dle mého názoru největší benefit. Zároveň si město vyjednalo další benefity jako výstavbu školky, dětského hřiště či spoluúčast na rekonstrukci Nádražní ulice a další. Je nutné říci, že jednání s developerem byla tvrdá a je dobře, že jsme neschválili původní návrh smlouvy o spolupráci, kde tolik benefitů pro město zdaleka nebylo.

Dále si myslím, že bytová výstavba v blízkosti náměstí je větším přínosem, než původně zamýšlená výstavba Kauflandu. Potřebujeme, abychom na náměstí dostali život. V brzké době dojde k dostavbě bloku domů (Vaníčkova ulice), kde budou v suterénu komerční prostory. Dojde také k rekonstrukci pivovarské sladovny, kde bude restaurace s minipivovarem. Z tohoto důvodu je potřeba, aby kolem náměstí bydleli lidé a současní i noví podnikatelé mohli fungovat. Bez lidí by tyto obchody, restaurace, služby aj. mohl jen těžko někdo provozovat. Zároveň bych chtěl podotknout, že projekt Finepu je oproti projektu bytové zástavby v Minicích daleko propracovanější a není to zástavba zelených ploch a zemědělské půdy. Jedná se o přeměnu zdevastovaných ploch po průmyslových objektech. Nyní toto území bude sloužit lidem a naše město zase bude o kousek hezčí.

Martin Luksík (ANO)
Hlasováním PRO jsem vyjádřil svůj pohled a názor na rozvoj celé lokality u nádraží. Proč jsem se takto rozhodl a jaký je můj názor na budoucí rozvoj města, jsem popsal už v prosincovém čísle KZ.
Přesvědčil mě celkový koncept rozvoje nové moderní čtvrti, která zde vznikne. Nabídka bytů do osobního vlastnictví spolu s kombinací nájemního a družstevního bydlení umožní získat bydlení širokému okruhu zájemců. Oceňuji komplexní řešení celého prostoru s docházkovou vzdáleností za sportem, kulturou, dalšími volnočasovými aktivitami, stávajícími i nově nabízenými službami a parkovacími možnostmi s využitím již vybudovaného parkovacího domu (případně výstavbou dalšího v bezprostřední blízkosti nádraží).

Důležitým argumentem pro mé rozhodnutí je také časový harmonogram celého projektu. Tak jak bude postupovat výstavba v lokalitě, budou postupovat i práce na budování obchvatu města.
Krátká vsuvka na závěr – mosty přece města spojují a já doufám, že ani ten náš neslouží k jinému účelu.

Petr Listík (ODS)
Prostor před nádražím si zaslouží důstojný vzhled, hlasoval jsem tedy pro uzavření smlouvy o spolupráci se společností FINEP, protože prostor u nádraží považuji za důležitý. Je to vlastně první setkání s naším městem, které utváří první dojem při příjezdu do města vlakem či autobusem. Je to možnost, jak takového návštěvníka přivítat na vyšší úrovni než dnes. Jako největší problém celého projektu je uváděno zvýšené dopravní zatížení v centru města. Toto možné riziko lze řešit v průběhu několikaleté výstavby podle návrhu schválené územní studie.

Další důvody, které mě vedly k souhlasu se smlouvou o spolupráci, bych shrnul do čtyř bodů.

1) Již při zpracovávání územní studie obsahující výstavbu obchodního centra byl požadavek města na rozšíření (jinak řečeno narovnání) Nádražní ulice. A to i za cenu směny pozemků.

2) V případě, že bychom úpravu Nádražní ulice nepožadovali a nebyla dohodnuta směna pozemků, výstavba bytových domů by se odehrála pravděpodobně výhradně na pozemcích investora a na počet bytových domů by to nemělo zásadní dopad (možná by jich nebylo umístěno 13, ale jen 12, což není zásadní změna).

3) Rozšířením prostoru pro Nádražní ulici získá na ceně městský pozemek pod bývalou provizorní výpravní budovou, kterou město po dlouhých jednáních odkoupilo od Českých drah. Tím se otevírá možnost v tomto prostoru vybudovat obchodní prostory nebo rozšířit možnost parkování v těsném sousedství nádražní budovy. A není důležité, kdo je v budoucnu bude stavět. Při zachování stávajícího stavu by tyto plány byly nerealizovatelné a investice do nákupu a odstranění bývalé výpravní budovy by byly znehodnoceny!

4) Společnost FINEP je renomovaná, prověřená společnost. Je tedy předpoklad, že město získá solidního a zodpovědného partnera. To bude důležité při další nutné spolupráci.

Jindřich Kohm (nezávislý za STAN)
První studie řešení lokality u nádraží vypadala slibně. Společnost Finep je silný, zkušený a seriózní partner, jeho architekti přišli se zajímavou vizí. Zastupitelstvo, vedení města i někteří pracovníci úřadu věnovali mnoho času tomu, abychom společně našli optimální průnik a vyváženost mezi zájmy města a investora. Kardinálním problémem Kralup je doprava, a tak se na různých úrovních řešilo, co s touto lokalitou, zatím přístupnou pouze jedinou silnicí U Cukrovaru vedoucí okolo dvou škol, udělá nová zástavba o sedmi stovkách bytů.

Po dlouhých diskuzích došlo zastupitelstvo ke shodě, že bude po investorovi požadovat nadnormový požadavek – jedno parkovací místo na jednu bytovou jednotku. Zároveň se zastupitelé shodli na tom, že směna pozemků v lokalitě proběhne na principu 1:1 (za každý jeden metr pozemku městského budeme požadovat jeden metr pozemku investora). Směna pozemků je nutná například k tomu, aby mohla být rozšířena a narovnána Nádražní ulice. Tyto dva požadavky byly v cca devadesátiprocentní shodě zastupitelstva přetlumočeny investorovi. Když to shrnu, tak oba požadavky měly vést k tomu, aby investor snížil hustotu zástavby v této lokalitě.

Osobně jsem zklamaný z toho, že se tento „šik“, zformovaný napříč politickým spektrem, tak lehce a rychle rozpadl. Investor si postaví počet bytových domů, které měl v úvodní studii, protože mu město část vlastních pozemků odprodá… Zajímavé je i to, že hlasy „pro“ i „proti“ byly rozprostřeny do všech pěti stran kralupského zastupitelského politického spektra. Začal jsem svůj příspěvek pohledem do studie, která se mi líbila. Končím ho pohledem do studie, kde je příliš mnoho domů a parkovacích míst, jedno malé sportovní hřiště s venkovní posilovnou pro potenciální dva tisíce obyvatel. Ono to asi bude nakonec pěkné a bude to mít i šmrnc… Ale upřímně mě mrzí každá promarněná šance na rozumnou redukci developerských projektů.

Luboš Truhlář (Kralupy Nová vlna)
Vzhledem k tomu, že se jedná o největší developerský projekt v novodobé historii Kralup, tak si myslím, že projekt nebyl 100% dořešený a zasloužil by si větší podporu zastupitelstva. Schválení projektu proběhlo nejtěsnější většinou 11 hlasů. Osobně mám obavy, že nás v budoucnu mohou potkat problémy související zejména s nadměrným množstvím dopravy v dané lokalitě. Celý projekt spoléhá na to, že bude dobudován obchvat Kralup, což je pravděpodobné, ale ne zcela jisté. Myslím, že by bylo mnohem vhodnější počkat, až se bude opravdu obchvat Kralup stavět. Zároveň mi vadí předimenzování projektu. Počet bytů na dané ploše je opravdu extrémní a celou dobu zaznívalo z řad odborníků, že by se počet bytových domů měl snížit.

Jiřina Hereinová (ODS)
Kralupy jsou velkým železničním uzlem. Ať už přijíždí lidé do Kralup z jakéhokoliv důvodu, vždy první, co vidí, je okolí nádraží. Smutný pohled na staré továrny, teď posledních pár let na ruiny, není nejlepší vizitkou města.

Protože mám své město ráda a jsem hrdá na to, jak vzkvétá a mění se k lepšímu, hlasovala jsem v této kauze pro. Všechny klady již zmínil ve svém příspěvku v minulém čísle pan místostarosta Lesák a pouze bych opakovala to, co již bylo napsáno a prezentováno na jednáních zastupitelstva.

Záporem je samozřejmě navýšení dopravy, ze kterého radost nemám, neboť příjezdová komunikace vede kolem školy. Ale ruku na srdce. Ať už by se v dané lokalitě vybudovalo cokoliv, doprava by se navýšila vždy. Pokud by tam vzniklo obchodní centrum, bylo by zahuštění dopravy mnohonásobně vyšší.
Těším se na to, jak se změní tvář města k lepšímu, že v této oblasti budou žít lidé. Zmíněná lokalita přinese život do léta opomíjené části Kralup.

*S anketou byli osloveni všichni zastupitelé a členové rady města.

Usnesení č. 21/08/6/10
ZM schvaluje uzavření Smlouvy o spolupráci – výstavba v lokalitě „ZA NÁDRAŽÍM“ v Kralupech nad Vltavou mezi městem a spol. FINEP REZIDENCE NAD VLTAVOU, a.s, v předloženém znění.

Hlasovalo celkem: 20 zastupitelů
pro: 11 (P. Holeček, L. Lesák, M. Czechmann, P. Listík, J. Špaček, J. Hereinová, M. Luksík, I. Pacholíková, T. Pekárek, L. Síla, M. Škabrada)
proti: 7 (S. Hejduk, I. Ottis, J. Homolová, V. Pohl, J. Kohm, P. Závodský, L. Truhlář)
zdržel se: 2 (L. Šuda, F. Prantl)

Návrh usnesení v předneseném znění byl PŘIJAT počtem hlasů: 11.

Autor:KZ