Mělnicko – V neděli 31. července 2016 došlo na silnici I/9 v katastru obce Medonosy k tragické dopravní nehodě. Řidič motocyklu jedoucí od obce Bukovec na obec Medonosy začal předjíždět vozidlo. Na mokré vozovce dostal smyk a střetl se s protijedoucím vozidlem.
Sedmadvacetiletý motorkář svým zraněním na místě podlehl. Řidička osobního vozu vyvázla bez zranění. Na místě byla podrobena dechové zkoušce s negativním výsledkem. Veškeré okolnosti a příčiny tragické dopravní nehody jsou předmětem dalšího šetření mělnických policistů.
POLICISTÉ VARUJÍ!
Motorkář je pro ostatní hůře viditelný, ve srovnání s osobními automobily je brzdná dráha jeho stroje delší, při řešení zapeklitých situací snáze ztratí kontrolu nad svým motocyklem. Navíc v případě střetu či pádu je velmi slabě chráněn. Řada rychlých jezdců v jedné stopě přesto spoléhá na to, že je jen tak něco nevyvede z tolik potřebné rovnováhy.
Motorkáři spolu s cyklisty a chodci patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Případný střet s vozidlem nebo pevnou překážkou končí většinou těžkým zraněním, někdy dokonce i smrtí. V roce 2015 bylo při dopravních nehodách v ČR usmrceno 90 motocyklistů a dalších 484 bylo těžce zraněno, 2.246 utrpělo lehká zranění. V loňském roce byla každá sedmá oběť dopravní nehody právě motorkář. V počtu těžce zraněných zaujímají bezmála jednu pětinu. Nehody zaviněné jezdci v jedné stopě patřily i v loňském roce k těm nejnebezpečnějším.
Ze statistik vyplývá, že velkou část nehod zaviní právě motocyklisté. V loňském roce zavinili 1.669 nehod, při nich zahynulo 50 osob. Nejvíce nehod zavinili jezdci na nejsilnějších strojích. Již dávno neplatí, že smrtelné dopravní nehody jsou doménou mladých jezdců. Nejvíce řidičů motocyklů umíralo v roce 2015 ve věkové kategorii od 30 do 39 let, po něm následovala kategorie 40-49 let. Nejčastější příčinou smrtelných nehod byla nepřiměřená rychlost, v 36 případech. Zajímavý je fakt, že žádný motocyklista nezemřel vlastní vinou z důvodu nedání přednosti v jízdě.
Několik rad na závěr:
- Při jízdě buďte neustále ve střehu
- Předvídejte
- Sledujte situaci ve zpětném zrcátku i vedle sebe
- Nezapomínejte na pravidlo VIDĚT A BÝT VIDĚN
- Dávejte dostatečně dopředu najevo své úmysly
- Buďte vždy připraveni brzdit
- I brždění je umění – zvláště za mokra pozor na přechody pro chodce a bílé pruhy na silnicích, nedělejte na nich žádné manévry (brždění, prudké změny směru, velký náklon)
- Vždy si nechávejte odstup od vozidel
- Dávejte pozor na nečekané překážky na vozovce (nafta, olej, výkop)
- Buďte ohleduplní
autor: por. Mgr. Markéta Johnová, tisková mluvčí PČR Mělník